Шүүх | Нийслэл дэх Захиргааны хэргийн анхан шатны шүүх |
---|---|
Шүүгч | Цогийн Одмаа |
Хэргийн индекс | 128/2022/0986/З |
Дугаар | 128/ШШ2022/0886 |
Огноо | 2022-11-28 |
Маргааны төрөл | Нийгмийн даатгал, |
Нийслэл дэх Захиргааны хэргийн анхан шатны шүүхийн Шүүхийн тогтоол
2022 оны 11 сарын 28 өдөр
Дугаар 128/ШШ2022/0886
2022 11 28 128/ШШ2022/0886
МОНГОЛ УЛСЫН НЭРИЙН ӨМНӨӨС
Нийслэл дэх Захиргааны хэргийн анхан шатны шүүхийн шүүх хуралдааныг шүүгч Ц.Одмаа даргалж шүүх хуралдааны нарийн бичгийн дарга А.Мэргэндарь, нэхэмжлэгч А.Б******, хариуцагчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч Т.Т******, Б.Б****** нарыг оролцуулан А.Б******гийн нэхэмжлэлтэй, Баянзүрх дүүргийн Нийгмийн даатгалын хэлтэст холбогдох захиргааны хэргийн шүүх хуралдааныг тус шүүхийн шүүх хуралдааны 3 дугаар танхимд нээлттэй хийсэн шүүх хуралдаанаар,
Нэхэмжлэгч: А.Б******
Хариуцагч: ******
Хариуцагчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч: Т.Т******, Б.Б******
Нэхэмжлэлийн шаардлага: Баянзүрх дүүргийн Нийгмийн даатгалын хэлтсийн 2022 оны 08 дугаар сарын 25-ны өдрийн тэтгэвэр тогтоохоос татгалзсан үйлдлийг хууль бус болохыг тогтоож, мөн өдрөөс эхлэн тэтгэвэр тогтоож олгохыг даалгах
Шүүх хуралдаанд: Нэхэмжлэгч А.Б******, хариуцагчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч Т.Т******, Б.Б******, нарийн бичгийн дарга А.Мэргэндарь нар оролцлоо.
ТОДОРХОЙЛОХ нь:
Нэг. Нэхэмжлэлийн шаардлага:
1.1. Нийслэлийн Баянзүрх дүүргийн Нийгмийн даатгалын хэлтсийн 2022 оны 08 дугаар сарын 25-ны өдрийн тэтгэвэр тогтоохоос татгалзсан үйлдлийг хууль бус болохыг тогтоож, мөн өдрөөс эхлэн тэтгэвэр тогтоож олгохыг даалгахаар маргаж байна.
Хоёр. Хэргийн үйл баримтын тухайд:
2.1. А.Б******а нь Төв аймгийн Прокурорын 1990 оны 10 дугаар сарын 30-ны өдрийн 51 тоот тушаалаар 1990 оны 11 дүгээр сарын 01-ний өдрөөс тус аймгийн прокурорын газарт бичээч, Төв аймгийн прокурорын 1992 оны 03 дугаар сарын 01-ний өдрийн 11 тоот тушаалаар нарийн бичгийн даргаар дэвшин ажиллаж байгаад 1993 оны 07 дугаар сарын 23-ны өдрийн 25 тоот тушаалаар Монгол улсын Хууль зүйн дээд сургуульд элсэн суралцах болсон үндэслэлээр ажлаас чөлөөлөгдсөн байна.
2.2. Б******а нь Монгол улсын Хууль зүйн дээд сургуулийг бакалавр зэрэгтэй, эрх зүйч мэргэжил эзэмшин 1997 оны 06 дугаар сарын 19-ны өдөр төгсөөд, Монгол Улсын Ерөнхий прокурорын 1997 оны 06 дугаар сарын 25-ны өдрийн 218 дугаартай тушаалаар Төв аймгийн прокурорын газар хяналтын прокуророор томилогдон ажилласнаас хойш төрийн албанд 28 жил 3 сар, үүнээс прокуророор 25 жил ажилласан байна.
2.3. Нэхэмжлэгч А.Б****** нь 49 настай ба Монгол улсын Ерөнхий прокурорын 2022 оны 08 дугаар сарын 18-ны өдрийн Б/437 дугаар тушаалаар өндөр насны тэтгэвэрт гарч ажлаас чөлөөлөгдсөн байна.
2.4. Иймд, нэхэмжлэгч өндөр насны тэтгэвэр тогтоолгохоор холбогдох материал бүрдүүлэн тэтгэвэр тогтоолгох хүсэлтийн хамт 2022 оны 08 дугаар сарын 25-ны өдөр Баянзүрх дүүргийн Нийгмийн даатгалын хэлтэст өгсөн боловч тус хэлтсээс "Прокурорын тухай хуулийн 60 дугаар зүйлийн 60.3 дах хэсэг заасны дагуу тэтгэвэр тогтоолгох боломжтой боловч Нийгмийн даатгалын сангаас олгох тэтгэвэр, тэтгэмжийн тухай хуультай зөрчилдөж байгаа тул тэтгэвэр тогтоох хүсэлтийг хүлээн авах боломжгүй байна" гэж хариуг өгсөн байна.
2.5. Нэхэмжлэгч дээрх хариуг эс зөвшөөрч Нийслэлийн Нийгмийн даатгалын газарт гомдол гаргасан боловч 2022 оны 09 дүгээр сарын 14-ний өдөр тэтгэвэр тогтоох боломжгүй талаар 3/265 дугаартай албан бичгээр хариуг өгсөн.
2.6. Иймд, Нийслэлийн Баянзүрх дүүргийн Нийгмийн даатгалын хэлтсийн байцаагч Н.С******ын 2022 оны 08 дугаар сарын 25-ны өдрийн тэтгэвэр тогтоохоос татгалзсан үйлдлийг хууль бус болохыг тогтоож, мөн өдрөөс эхлэн тэтгэвэр тогтоож олгуулахаар Нийслэл дэх захиргааны хэргийн анхан шатны шүүхэд ханджээ.
Гурав. Хэргийн оролцогч, тэдгээрийн төлөөлөгч өмгөөлөгчийн бичгээр болон шүүх хуралдааны явцад гаргасан тайлбар, түүний үндэслэл:
3.1. Нэхэмжлэгч А.Б****** нь нэхэмжлэлийн үндэслэл болон шүүх хуралдаанд гаргасан тайлбартаа:
…“Нэхэмжлэгч миний бие прокурорын байгууллагад 25 жил ажилласан үндэслэлээр 2022 оны 8 дугаар сарын 18-ны өдөр өндөр настны тэтгэвэрт гарч ажлаас чөлөөлөгдсөн. Өөрийн хүсэлтээр гарсан. Хуульд боломж байгаа талаар мэдээд гарахаар шийдэж хүсэлтээ өгсөн. Тус хүсэлтийн дагуу тэтгэвэр гарсан.Баянзүрх дүүргийн Нийгмийн даатгалын хэлтэст хүсэлт өгсөн боловч Нийгмийн даатгалын тэтгэвэр, тэтгэмж олгох тухай хууль зөрчилтэй тул тэтгэврийг тогтоож өгөөгүй. Улсын байцаагчийн шийдвэрийг хууль бус болохыг тогтоож, тэтгэврийг тухайн хугацаанаас буюу 8 дугаар сарын 25-ны өдрөөс нөхөж тогтоолгож өгнө үү. Баянзүрх дүүргийн Нийгмийн даатгалын хэлтэс болон Нийгмийн даатгалын ерөнхий газарт хүсэлт өгдөг. 25 жил прокуророор ажиллан тул тэтгэвэр тогтоолгож өгнө үү гэсэн. Тус хүсэлтийн хариуд 25 жил болоогүй байна гэсэн хариу өгөлгүй, 2 хууль зөрчилтэй байна гэсэн хариу өгч байгаа тул прокуророор 25 жил ажилласан байна гэж үзэж байна. Ажлаас чөлөөлөх тушаал гаргахдаа нөхцөл байдлыг судалж үзээд, шаардлага хангасан байна гэсэн үндэслэлээр тэтгэвэр тогтоолгох шийдвэр гаргаж ажлаас чөлөөлсөн. Иймд нэхэмжлэлийн шаардлагыг хангаж өгнө үү.” гэжээ.
3.2. Хариуцагч шүүхэд болон шүүх хуралдаанд тодорхой тайлбар гаргаагүй байна.
ҮНДЭСЛЭХ нь:
Шүүх нэхэмжлэл, түүний үндэслэл, түүнд хавсаргасан нотлох баримтууд, хариуцагчийн тайлбар, хавтаст хэрэгт цугларсан нотлох баримтуудыг судлан үзэж, дараах үндэслэлээр нэхэмжлэгчийн гаргасан нэхэмжлэлийг бүхэлд нь хангаж шийдвэрлэлээ.
10. Уг хуулийн 4 дүгээр зүйлийн 2-т төрүүлсэн болон 3 хүртэл настайд нь үрчлэн авсан дөрөв, түүнээс дээш хүүхдээ 6 настай болтол өсгөсөн эх 20-иос доошгүй жил тэтгэврийн даатгалын шимтгэл төлсөн, 50 нас хүрсэн бол өөрийн хүсэлтээр.... 3-т газрын дор болон хөдөлмөрийн халуун нөхцөлд ажилласан даатгуулагч /нийтдээ 20-иос доошгүй жил, үүнээс 10-аас доошгүй жил нь газрын дор ажиллаж, тэтгэврийн даатгалын шимтгэл төлсөн эрэгтэй 55 нас хүрсэн бол, нийтдээ 20-иос доошгүй жил, үүнээс 10-аас доошгүй жил нь хөдөлмөрийн халуун нөхцөлд ажиллаж, тэтгэврийн даатгалын шимтгэл төлсөн эрэгтэй 55 нас хүрсэн, түүнчлэн нийтдээ 20-иос доошгүй жил, үүнээс 7 жил 6 сараас доошгүй хугацаагаар мөн нөхцөлд ажиллаж тэтгэврийн даатгалын шимтгэл төлсөн эмэгтэй 50 нас хүрсэн бол/ тэтгэвэр тогтоолгон авах-аар, 6-д гоцлол дуучин, бүжигчин хөгжимчнөөр 20-оос доошгүй жил ажилласан, эсхүл нийтдээ 25-аас доошгүй жил, үүнээс 15-аас доошгүй жил дурдсан мэргэжлээр ажиллаж, тэтгэврийн даатгалын шимтгэл төлсөн иргэн, мөн 25-аас доошгүй жил тэтгэврийн даатгалын шимтгэл төлж төмөр замын цэрэгжүүлсэн хамгаалалтын албанд ажилласан даатгуулагч өөрөө хүсвэл нас харгалзахгүйгээр өндөр насны тэтгэвэр тогтоолгон авахаар тус тус заасан байна
зорилт нь прокурорын чиг үүрэг, бүрэн эрх, үйл ажиллагааны зарчим, баталгаа, прокурорын байгууллагын тогтолцоо, зохион байгуулалт, бие даасан байдлыг хангах эрх зүйн үндсийг тогтооход оршино гэж заажээ. Прокурор, түүний эрх зүйн байдлын талаарх харилцааг нарийвчлан зохицуулсан хууль нь 2017 оны 6 дугаар сарын 09-ний өдөр батлагдан, 2017 оны 07 дугаар сарын 01-ний өдрөөс эхлэн дагаж мөрдөж, хүчин төгөлдөр үйлчилж байгаа Прокурорын тухай хууль /шинэчилсэн найруулга/ байх бөгөөд хуулийн 60 дугаар зүйлийн 60.3-д Прокурорын тэтгэвэрт гарах насны дээд хязгаар нь 60 нас байх ба 50 насанд хүрсэн эмэгтэй, 55 насанд хүрсэн эрэгтэй, эсхүл нас харгалзахгүйгээр прокуророор 25 жил ажилласан прокурор өөрөө хүсвэл өндөр насны тэтгэвэр тогтоолгож болно гэж прокурорын нийгмийн хамгааллын асуудлыг тусгайлан зохицуулсан байна.
Захиргааны хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 106 дугаар зүйлийн 106.1, 106.3.4, 106.3.12-д заасныг тус тус удирдлага болгон ТОГТООХ нь:
ШҮҮГЧ Ц.ОДМАА