Шүүх | Захиргааны хэргийн давж заалдах шатны шүүх |
---|---|
Шүүгч | Түндэвийн Энхмаа |
Хэргийн индекс | 128/2022/0889/З |
Дугаар | 221/МА2023/0119 |
Огноо | 2023-02-28 |
Маргааны төрөл | Бусад, |
Захиргааны хэргийн давж заалдах шатны шүүхийн Магадлал
2023 оны 02 сарын 28 өдөр
Дугаар 221/МА2023/0119
2022 оны 06 сарын 22 өдөр | Дугаар 221/МА2022/0000 | Улаанбаатар хот |
Н.А-ын нэхэмжлэлтэй
захиргааны хэргийн тухай
Захиргааны хэргийн давж заалдах шатны шүүхийн давж заалдах журмаар хэргийг шийдвэрлэсэн шүүх бүрэлдэхүүн:
Даргалагч: Шүүгч С.Мөнхжаргал
Бүрэлдэхүүнд оролцсон: Шүүгч О.Оюунгэрэл
Илтгэгч: Шүүгч Т.Энхмаа
Давж заалдах гомдол гаргасан: Хариуцагч нарын итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч С.Заяадэлгэр
Нэхэмжлэгч: Н.А
Хариуцагч: МУДШ,
Хариуцагч: МУДШ-ийн ТГ
Нэхэмжлэлийн шаардлага: “Ц.Т нь хэдэн оны, хэддүгээр сарын, хэдний өдрөөс хэдэн оны хэддүгээр сарын хэдний өдөр хүртэл хугацаанд УДШ-ийн бүртгэлд Ардчилсан намын даргын үүрэг гүйцэтгэгчээр бүртгэлтэй байсан талаар мэдээлэл өгнө үү” гэсэн мэдээлэл авах хүсэлтийг шийдвэрлэж мэдээлэл өгөхөөс татгалзсан*******ийг төлөөлж ТГ-ын даргын 2022 оны 09 дүгээр сарын 12-ны өдрийн 05/3505 албан тоот хариуг хүчингүй болгуулах, “Ц.Т нь хэдэн оны, хэддүгээр сарын, хэдний өдрөөс хэдэн оны хэддүгээр сарын хэдний өдөр хүртэл хугацаанд УДШ-ийн бүртгэлд Ардчилсан намын даргын үүрэг гүйцэтгэгчээр бүртгэлтэй байсан талаарх” мэдээлэл өгөхийг даалгах” тухай;
Шүүх хуралдаанд оролцогчид:
Нэхэмжлэгч Н.А,
Хариуцагчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч Т.М нар.
Шүүх хуралдааны нарийн бичгийн дарга: Г.Шаравдорж
Хэргийн индекс: 128/2022/0889/З
ТОДОРХОЙЛОХ нь:
1. Нэхэмжлэгч Н.А-оос МУДШ, МУДШ-ийн ТГ-т тус тус холбогдуулан “Ц.Т нь хэдэн оны, хэддүгээр сарын, хэдний өдрөөс хэдэн оны хэддүгээр сарын хэдний өдөр хүртэл хугацаанд УДШ-ийн бүртгэлд Ардчилсан намын даргын үүрэг гүйцэтгэгчээр бүртгэлтэй байсан талаар мэдээлэл өгнө үү” гэсэн мэдээлэл авах хүсэлтийг шийдвэрлэж мэдээлэл өгөхөөс татгалзсан*******ийг төлөөлж ТГ-ын даргын 2022 оны 09 дүгээр сарын 12-ны өдрийн 05/3505 албан тоот хариуг хүчингүй болгуулах, “Ц.Т нь хэдэн оны, хэддүгээр сарын, хэдний өдрөөс хэдэн оны хэддүгээр сарын хэдний өдөр хүртэл хугацаанд УДШ-ийн бүртгэлд Ардчилсан намын даргын үүрэг гүйцэтгэгчээр бүртгэлтэй байсан талаарх” мэдээлэл өгөхийг даалгах”-аар маргасан байна.
2. Нийслэл дэх Захиргааны хэргийн анхан шатны шүүхийн 2022 оны 12 дугаар сарын 08-ны өдрийн 924 дүгээр шийдвэрээр: Захиргааны хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 106 дугаар зүйлийн 106.3.1, 106.3.4, 106.3.12, 109 дүгээр зүйлийн 109.1-д заасныг тус тус удирдлага болгон ТОГТООХ хэсгийн 1 дэх заалтаар: Нийтийн мэдээллийн ил тод байдлын хуулийн 5 дугаар зүйлийн 5.1.1, 5.1.2, 5.1.4, 7 дугаар зүйлийн 7.2, 8 дугаар зүйлийн 8.1, Улсын бүртгэлийн ерөнхий хуулийн 12 дугаар зүйлийн 12.2.3-т заасныг тус тус баримтлан гомдол гаргагч Н.А-ын гомдлын шаардлагыг бүхэлд нь хангаж, “МУДШ-ийн ТГ-ын 2022 оны 09 дүгээр сарын 12-ны өдрийн №05/3505 тоот албан бичгийг хүчингүй болгож, Ц.Т нь хэдэн оны, хэдэн сарын, хэдний өдрөөс эхлэн МУДШ-ийн улс төрийн намын бүртгэлд Ардчилсан намын даргын үүрэг гүйцэтгэгчээр бүртгэгдсэн талаарх мэдээлэл өгөхийг МУДШ болон МУДШ ийн ТГ-т тус тус даалгаж,
2 дахь заалтаар Захиргааны хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 66 дугаар зүйлийн 66.1, 66.3, 66.4, 109 дүгээр зүйлийн 109.1-д заасныг тус тус баримтлан “Ц.Т-ыг Ардчилсан намын даргын үүрэг гүйцэтгэгчээр улс төрийн намын бүртгэлд бүртгэснийг хэзээ хассантай холбоотой мэдээлэл авах гомдлын шаардлагаас буюу гомдлын шаардлагын “Ц.Т нь хэдэн оны хэддүгээр сарын хэдний өдөр хүртэл хугацаанд УДШ-ийн бүртгэлд Ардчилсан намын даргын үүрэг гүйцэтгэгчээр бүртгэлтэй байсан талаарх мэдээлэл өгөхийг хариуцагчид даалгах”-ыг хүссэн гомдлын шаардлагаас гомдол гаргагч Н.А татгалзсаныг баталж, тус шаардлагад холбогдох хэргийг хэрэгсэхгүй болгож” шийдвэрлэжээ.
3. Хариуцагчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч С.Заяадэлгэр давж заалдах гомдолдоо:
3.1. ... Нийслэл дэх захиргааны хэргийн анхан шатны шүүхийн уг шийдвэрээр “УДШ-ийн ТГ-ын 2022 оны 9 дүгээр сарын 12-ны өдрийн 05/3505 дугаар албан бичгийг хүчингүй болгож, Ц.Т нь хэдэн оны хэдэн сарын хэдний өдрөөс эхлэн УДШ-ийн улс төрийн намын бүртгэлд Ардчилсан намын даргын үүрэг гүйцэтгэгчээр бүртгэгдсэн талаарх мэдээлэл өгөхийг МУДШ болон МУДШ ийн ТГ-т тус тус даалгаж” шийдвэрлэсэн нь дараах байдлаар үндэслэлгүй, шүүх хэрэгт авагдсан нотлох баримтыг буруу үнэлсэн, хэрэглэвэл зохих хуулийг хэрэглээгүй, хэрэг хянан шийдвэрлэх ажиллагааны журмыг зөрчсөн байна. Иргэн Н.А-оос анх 2022 оны 02 дугаар сарын 18-ны өдөр Ардчилсан намыг итгэмжлэлгүйгээр төлөөлөх эрхтэй этгээдийн талаарх бүртгэлийн лавлагаа мэдээлэл авах хүсэлтийг гаргасан, уг хүсэлтэд УДШ-ийн ТГ-ын даргын 2022 оны 03 дугаар сарын 18-ны өдрийн 05/1114 дүгээр албан бичгээр “...Ардчилсан намын ҮБХ-ны 2020 оны 07 дугаар сарын 24-ний өдрийн 16/06 дугаар тогтоолоор дэд дарга Ц.Т-ыг Ардчилсан намын даргын үүрэг гүйцэтгэгчээр томилсныг бүртгүүлэх хүсэлтийг үндэслэн УДШ-ийн цахим бүртгэлд бүртгэсэн”, “УДШ-ийн 2021 оны 01 дүгээр сарын 14-ний өдрийн 04 дүгээр тогтоолоор Ц.Т-ыг Ардчилсан намын даргын үүрэг гүйцэтгэгчээр бүртгэснийг хасаж ...” шийдвэрлэсэн талаар тодорхой мэдээлэл өгсөн. УДШ-ийн 2021 оны 01 дүгээр сарын 14-ний өдрийн 04 дүгээр тогтоолд Ардчилсан намын Хэрэг эрхлэх газрын дарга П. Н-ийн 2020 оны 11 дүгээр сарын 05-ны өдрийн 02/418 тоотоор УДШ-д хандаж гаргасан намын даргын үүрэг гүйцэтгэгчийг бүртгүүлэх хүсэлт, тус намын ҮБХ-ны 2020 оны 07 дугаар сарын 24-ний өдрийн 16/06 тоот тогтоолыг үндэслэн УДШ цахим бүртгэлд намын даргын үүрэг гүйцэтгэгчээр Ц.Т-ыг бүртгэсэн” гэж тодорхой дурдсан, уг тогтоол нь УДШ-ийн цахим хуудсанд нээлттэй ил байршиж байна.
3.2. Н.А нь 2022 оны 09 дүгээр сарын 04-ний өдөр дахих “Ц.Т нь хэдэн оны хэддүгээр сарын хэдний өдрөөс хэдэн оны хэддүгээр сарын хэдний өдөр хүртэл хугацаанд УДШ-ийн бүртгэлд Ардчилсан намын даргын үүрэг гүйцэтгэгчээр бүртгэлтэй байсан талаар мэдээлэл өгнө үү” гэх ижил агуулгатай хүсэлт гаргасан тул УДШ-ийн ТГ-ын даргын 2022 оны 09 дүгээр сарын 12-ны өдрийн 05/3505 дугаар албан бичгээр”... өмнө нь уг асуудлаар ТГ-ын даргын 2022 оны 03 дугаар сарын 18-ны өдрийн 05/1114 дүгээр албан бичгээр мэдээлэл өгсөн” талаар хариу хүргүүлсэн нь хууль болон нэхэмжлэгч Н.А-ын эрх, хууль ёсны ашиг сонирхлыг зөрчөөгүй Уг асуудал нь Ардчилсан намын “итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч” гэх Н.А-д илэрхий баримт бөгөөд УДШ-ийн Тамгын газраас тус намыг итгэмжлэлгүйгээр төлөөлөх эрхтэй этгээдийн бүртгэлийн талаарх лавлагаа, мэдээллийг удаа дараа түүнд өгч байсан, өөр мэдээлэл байхгүй болно.
3.3. Гэтэл Нийслэл дэх Захиргааны хэргийн анхан шатны шүүх нь маргааны үйл баримт, нотлох баримтууд илэрхий байхад илтэд буруу дүгнэж Н.А-д мэдээлэл өгөхийг даалгаж шийдвэрлэсэн нь ойлгомжгүй, өөр ямар хариу Н.А-д өгүүлэх гээд байгаа нь тодорхойгүй байна. УДШ-ийн Тамгын газраас Н.А-д өгөх өөр мэдээлэл байхгүй, мэдээлэл өгөхөөс татгалзсан, нуусан зэрэг үйлдэл байхгүй, байгаа мэдээллээ бүрэн өгсөн. Түүнчлэн Н.А-д хүргүүлсэн УДШ-ийн ТГ-ын даргын 2022 оны 09 дүгээр сарын 12-ны өдрийн 05/3505 дугаар албан бичгээр хариу өгөхдөө тухайлан ямар хууль зөрчсөн гэж үзэж байгаа нь тодорхойгүй байна. Шүүхийн шийдвэрийн үндэслэл болсон Нийтийн мэдээллийн ил тод байдлын тухай хуулийн 5.1.1-д “хүн, хуулийн этгээдийн эрх, хууль ёсны ашиг сонирхлыг хүндэтгэх”, 5.1.2-т “хуульд өөрөөр заагаагүй бол мэдээлэл ил тод, нээлттэй байх” зарчмыг хуульчилсан. Гэтэл шүүх “... хэдэн оны хэдэн сарын хэдний өдрөөс эхлэн Ц.Т нь Ардчилсан намын даргын үүрэг гүйцэтгэгчээр бүртгэгдсэн эсэх талаарх мэдээллийг хариуцагч нь гомдол гаргагчид өгөөгүй” гэж илэрхий үндэслэлгүй дүгнэлт хийсэн. Түүнчлэн, уг хуулийн 7.2-т “Хуульд ил тод, нээлттэй байхаар заасан, эсхүл хязгаарлалттай болон хаалттай мэдээлэлд хамаарахгүй мэдээллийг нээлттэй мэдээлэл гэж үзнэ”, 8.1-д “Төрийн үйл ажиллагааг ил тод, нээлттэй байлгах, төрийн үйл ажиллагаанд олон нийтийн хяналтыг бий болгох зорилгоор мэдээлэл хариуцагчийн чиг үүрэг, үйл ажиллагааны стратеги, зохион байгуулалт, хүний нөөц төсөв, санхүү, худалдан авах ажиллагаа, үзүүлж байгаа үйлчилгээ болон хуулиар хаалттай, хязгаарлалттай гэж тогтоосноос бусад мэдээллийг ил тод, нээлттэй байлгана” гэж тус тус заасныг УДШ-ийн ТГ хэрхэн зөрчсөн нь тодорхойгүй үлдлээ.
3.4. Шүүхийн шийдвэрийн үндэслэл болсон Улсын бүртгэлийн ерөнхий хуулийн 12.2-т “Улсын бүртгэлийн мэдээллийн нэгдсэн сангийн дараах мэдээлэл нээлттэй байна:”, 12.2.3-т “хуулийн этгээдийн нэр, хаяг, регистрийн дугаар, төрөл, хэлбэр, үйл ажиллагааны чиглэл, улсын бүртгэлд бүртгэсэн огноо, үүсгэн байгуулагчийн нэр, тэдгээрийн тоо, хувьцаа эзэмшигчийн нэр, эцсийн эзэмшигч, эцсийн өмчлөгчийн нэр, итгэмжлэлгүйгээр төлөөлөх этгээдийн овог, эцэг /эх/-ийн нэр, өөрийн нэр, хуулийн этгээд өөрчлөн байгуулагдсан эсэх, хэлбэр, оноосон нэр өөрчлөгдсөн, татан буугдсан талаарх мэдээлэл” гэж заасныг УДШ-ийн ТГ ямар нэг байдлаар зөрчөөгүй.*******эд бүртгэлтэй улс төрийн бүх намын хувьд, тухайн намын дарга буюу намыг итгэмжлэлгүйгээр төлөөлөх эрхтэй этгээдийн бүртгэлтэй холбоотой мэдээлэл нь бүгд УДШ-ийн цахим хуудаст нээлттэй, ил байршиж байхад, шүүхийн шийдвэрийн үндэслэх хэсэгт, дээрх хуулийн заалтуудыг нэг бүрчлэн хуулж бичээд дээрх хуулийн зохицуулалтуудаас үзэхэд улс төрийн намын дарга буюу намыг итгэмжлэлгүйгээр төлөөлөх эрхтэй этгээдийн бүртгэлтэй холбоотой мэдээлэл нь нээлттэй мэдээлэлд хамаарч байна. ... уг мэдээллийг хариуцагч нээлттэй байлгах үүрэгтэй байна” гэж дүгнэж, уг дүгнэлтээр УДШ-ийн Тамгын газрыг “хууль зөрчсөн” мэтээр дүгнэж шийдвэрлэсэн нь үндэслэлгүй байна. Иргэдээс төрийн байгууллага, албан тушаалтанд гаргасан өргөдөл, гомдлыг шийдвэрлэх тухай хуулийн 14 дүгээр зүйлийн 14.3-т “Төрийн тухайн байгууллага, албан тушаалтанд иргэн өмнө нь хандаж байсан асуудлаар өргөдөл, гомдол гаргасан бөгөөд түүнийг дахин хянаж шийдвэрлэх үндэслэлгүй” бол өргөдөл, гомдлыг хянан үзэхгүй байх, буцаахаар заасан уг хуулийн зохицуулалт нь энэ тохиолдолд хэрэглэгдэх ёстой гэж хариуцагч талаас маргаж байхад энэ талаар шүүх дүгнэлт хийгээгүй, маргааныг шийдвэрлэхдээ уг хуулийн заалтыг хэрэглээгүй, шүүхийн шийдвэрт дурдсангүй.
3.5. Иргэн Н.А-оос 2022 оны 09 дүгээр сарын 04-ний өдөр*******эд хаяглаж ирүүлсэн хүсэлтийг Ерөнхий шүүгч танилцаад Монгол Улсын шүүхийн тухай хуулийн 86 дугаар зүйлийн 86.1.9-д “ТГ нь иргэн, хуулийн этгээдээс хэрэг хянан шийдвэрлэх ажиллагаанд хамаарахгүй асуудлаар ирүүлсэн өргөдөл, гомдлыг хуульд заасны дагуу шийдвэрлэж, хариу өгөх”-өөр заасны дагуу хүсэлтийг шийдвэрлүүлэхээр ТГ-т шилжүүлсэн. Монгол Улсын Шүүхийн тухай хуулийн 25 дугаар зүйлд УДШ-ийн бүрэн эрхийг, 27 дугаар зүйлд УДШ-ийн Ерөнхий шүүгчийн бүрэн эрхийг тус тус заасан, харин уг хуулийн 86 дугаар зүйлийн 86.1.9-д “ТГ нь иргэн хуулийн этгээдээс хэрэг хянан шийдвэрлэх ажиллагаанд хамаарахгүй асуудлаар ирүүлсэн өргөдөл, гомдлыг хуульд заасны дагуу шийдвэрлэж, хариу өгөх” гэж зааснаар нэхэмжлэлийн шаардлага болох улс төрийн намын бүртгэлд Ардчилсан намын даргын үүрэг гүйцэтгэгчээр бүртгэгдсэн талаарх мэдээлэл өгөх” чиг үүргийг УДШ-ийн ТГ хариуцдаг болно. Гэтэл Нийслэл дэх Захиргааны хэргийн анхан шатны шүүх нь иргэн Н.А-ын гаргасан “УДШ-ийн ТГ-ын 2022 оны 09 дүгээр сарын 12-ны өдрийн 05/3505 дугаар албан бичгийг хүчингүй болгож, Ц.Т нь хэдэн оны хэдэн сарын, хэдний өдрөөс эхлэн УДШ-ийн улс төрийн намын бүртгэлд Ардчилсан намын даргын үүрэг гүйцэтгэгчээр бүртгэгдсэн талаарх мэдээлэл өгөхийг даалгах” нэхэмжлэлийн шаардлагад холбогдуулж МУДШ-ийг хариуцагчаар татсан нь хэрэг хянан шийдвэрлэх ажиллагааны ноцтой зөрчил гэж үзэж байна. Шүүх Н.А-ын нэхэмжлэлээр МУДШ-ийг хариуцагчаар татан захиргааны хэрэг үүсгэж, хэрэг хянан шийдвэрлэх ажиллагаа явуулсан нь Захиргааны хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 17.4-т “Нэхэмжлэлийн шаардлагаар тодорхойлогдох захиргааны үйл ажиллагааг хэрэгжүүлсэн захиргааны байгууллага, албан тушаалтныг хариуцагч гэнэ”, 25.1-д “хариуцагчаар татагдсан этгээд нэхэмжлэлийн жинхэнэ хариуцагч биш болох нь тогтоогдвол түүнийг шүүгч нэхэмжлэгчийн зөвшөөрснөөр жинхэнэ хариуцагчаар солино” гэж заасныг зөрчсөн.
3.6. Нийслэл дэх Захиргааны хэргийн анхан шатны шүүхийн 2022 оны 12 дугаар сарын 08-ны өдрийн 128/ШШ2022/0924 дүгээр шийдвэр нь дээрх байдлаар нотлох баримтыг буруу үнэлсэн, хуулийг буруу тайлбарлаж хэрэглэсэн, хэрэглэвэл зохих хуулийг хэрэглээгүй, хэрэг хянан шийдвэрлэх ажиллагааны журмыг зөрчсөн тул шийдвэрийг хүчингүй болгож, нэхэмжлэлийн шаардлагыг бүхэлд нь хэрэгсэхгүй болгож өгнө үү.” гэжээ.
ХЯНАВАЛ:
Нийтийн мэдээллийн ил тод байдлын тухай хуулийн 5 дугаар зүйлийн 5.1-д “Нийтийн мэдээллийн үйл ажиллагаанд Монгол Улсын Үндсэн хуулийн Нэгдүгээр зүйлийн 2 дахь хэсэгт зааснаас гадна дараах зарчмыг баримтална:”, 5.1.1-д “хүн, хуулийн этгээдийн эрх, хууль ёсны ашиг сонирхлыг хүндэтгэх;”, 5.1.4-т “мэдээлэл, үйлчилгээ нь ойлгомжтой, үнэн зөв, бүрэн байх;”, 17 дугаар зүйлийн 17.1-д “Мэдээлэл хариуцагч нь хуульд өөрөөр заагаагүй бол хүн, хуулийн этгээдийн мэдээлэл авах эрхийг хангах талаар дараах үүрэг хүлээнэ”, 17.1.2-д “хуульд заасан журмын дагуу мэдээллийг хүн, хуулийн этгээд саадгүй авах нөхцлийг бүрдүүлэх” гэж тус тус заасантай нийцээгүй, төрийн байгууллагын хуулиар хүлээсэн нийтлэг үүргээ биелүүлээгүй, нэхэмжлэгч Н.А-ын бичгээр хүссэн мэдээлэлд бүрэн гүйцэт, тодорхой үндэслэл бүхий хариу өгөөгүй байна.
Захиргааны хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 119 дүгээр зүйлийн 119.1, 120 дугаар зүйлийн 120.3 дахь хэсэгт заасныг удирдлага болгон ТОГТООХ НЬ:
Захиргааны хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 119 дүгээр зүйлийн 119.5 дахь хэсэгт зааснаар анхан болон давж заалдах шатны шүүх хуулийг зөрүүтэй хэрэглэсэн, хэрэг хянан шийдвэрлэх ажиллагааны ноцтой зөрчил гаргасан нь шүүхийн шийдвэрт нөлөөлсөн, шүүх хуулийг УДШ-ийн албан ёсны тайлбараас өөрөөр тайлбарлаж хэрэглэсэн гэж хэргийн оролцогчид, тэдгээрийн төлөөлөгч, өмгөөлөгч үзвэл магадлалыг гардан авсан, эсхүл хүргүүлснээс хойш 14 хоногийн дотор УДШ-ийн Захиргааны хэргийн танхимд гомдол гаргах эрхтэй.
ШҮҮГЧ С.МӨНХЖАРГАЛ
ШҮҮГЧ О.ОЮУНГЭРЭЛ
ШҮҮГЧ Т.ЭНХМАА