Нийслэл дэх Захиргааны хэргийн анхан шатны шүүхийн Шийдвэр

2020 оны 10 сарын 09 өдөр

Дугаар 128/ШШ2020/0647

 

2020 оны 10 сарын 09 өдөр Дугаар 128/ШШ2020/0647 Улаанбаатар хот

 

 

МОНГОЛ УЛСЫН НЭРИЙН ӨМНӨӨС

 

Нийслэл дэх Захиргааны хэргийн анхан шатны шүүхийн шүүх хуралдааныг шүүгч О.Оюунгэрэл даргалж, тус шүүхийн шүүх хуралдааны 1 дүгээр танхимд хийсэн шүүх хуралдаанаар,

Нэхэмжлэгч: МХХК-ийн

Хариуцагч: Сүхбаатар дүүргийн Татварын хэлтсийн хяналт шалгалтын тасгийн улсын байцаагч И, Л.Х.

Гомдлын шаардлага: Сүхбаатар дүүргийн Татварын хэлтсийн хяналт шалгалтын тасгийн улсын байцаагч И, Л.Х нарын шийтгэх хуудас болон маргаан таслах зөвлөлөөс шийдвэрлсэн манай компанид ногд*******ж буй 6229134.5 төгрөгийн торг*******ь, ******* төгрөгийн алданги нийт 11,079,654.5 төгрөгийн торг*******ь, алдангийг хүчингүй болг*******ах.

Шүүх хуралдаанд: Шүүх хуралдааны нарийн бичгийн дарга С.Э, гомдол гаргагчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч Э., хариуцагчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч Б.

ТОДОРХОЙЛОХ нь:

Гомдол гаргагч МХХК шүүхэд гаргасан гомдол болон, түүний үндэслэлдээ: Татварын улсын байцаагч И, Л.Х нар нь Татварын хяналт шалгалт хийх ерөнхий удирдамжийн дагуу 2019 оны 04 дүгээр сарын 5-ны өдрийн 25190400214 дугаартай томилолтын дагуу иж бүрэн хяналт шалгалт хийж шийдвэрээ гаргахдаа Зөрчил шалган шийдвэрлэх тухай х*******ийн 6.6-д заасныг үндэслэн хялбарш*******сан журмаар хянан шийдвэрлсэн. Гэтэл манай компанийн зүгээс татварын шалгалтын үр дүнд үүссэн зөрчилтэй холбоотой асуудлыг огт хүлээн зөвшөөрөөгүй байхад дээрх х*******ийн заалтыг үндэслэн шийдвэрлэж байгаа нь зөрчил шалган шийдвэрлэх тухай х*******ийн 6.6.3-д заасныг зөрчсөн үйлдэл болно.

Татварын ерөнхий х*******ийн 34 дүгээр зүйлд заасанаар татварын улсын байцаагч нь хийсэн хяналт шалгалтын үр дүнгээр акт үйлдэн баталгааж*******ж танилц*******ах ёстой боловч өнөөдрийг хүртэл хяналт шалгалттай холбоотойгоор акт гэх баримт бичиг огт үйлдэгдээгүй бөгөөд харин хялбарш*******сан журмаар зөрчил шалган шийдвэрлэх ажиллагааны тэмдэглэл гэх зүйлийг үйлдэн түүний үндсэн дээр шийтгэлийн хуудас гараад байгаа болно. Шийтгэлийн хуудасаа татварын байцаагч нар нь гаргахдаа Татварын ерөнхий х*******ийн 74 дүгээр зүйлийн 74.1, 74.1.3, 74.1.11 гэх зүйлүүд, Зөрчлийн тухай х*******ийн 11.19-н 1.1, 1-4-д заасан шийтгэл ногд*******ах гэж х*******ь зүйн үндэслэлээ тодорхойлж гаргасан байна. Гэтэл өнөөдөр хүчин төгөлдөр мөрдөгдөж байгаа Татварын ерөнхий х*******ийн 74 дүгээр зүйл нь 74.1, 74.2 гэсэн заалттай байх ба шийтгэлийн хуудасанд тодорхойлсон 74.1.3, 74.1.11 гэх зүйл заалт огт байхгүй байгаагаас үзвэл татварын улсын байцаагч нар нь Татварын ерөнхий х*******ийн 29 дүгээр зүйлийн 29.1.8-д заасан татвар ногд*******алт, төлөлтөнд хяналт шалгалт хийх, татвар хураахдаа Монгол Улсын татварын болон бусад х*******ь тогтоомжийг чанд дагаж мөрдөх гэснийг зөрчиж үйл ажиллагаа яв*******сан гэх үндэслэлийг бий болгоно.Ийнхүү х*******ь зөрчин үйл ажиллагаа яв*******саны улмаас татварын ерөнхий х*******ийн 17 дугаар зүйлд заасан эрхээ эдлэх боломжоор хангагдахгүйг энд дурьдах нь зүйтэй.

Дээр дурьдсан нөхцөл байдал болон хялбарш*******сан журмаар зөрчил шалган шийдвэрлэх ажиллагааны тэмдэглэлээс үзвэл зөрчлийг хянан шалгахдаа нотлох баримт бүрдүүлэлгүй, шалгаж тодр*******алгүй тэмдэглэл үйлдэж, манай компанийг зөрчлийг зөвшөөрсөн мэтээр тодорхойлж шийтгэх хуудасаа гаргасан нь татвар төлөгчийн х*******ьч ёсны эрх ашгийг ноцтой зөрчсөн үйлдэл юм.

Энэхүү хяналт шалгалт холбогд*******ан гаргасан тэмдэглэлд дурьдсанаас үзвэл 2016 онд 12415000 төгрөгийн хүнсний дэлгүүрийн орлогыг нэмэгдсэн өртгийн албан татварын тайланд тусгаагүй гэх үндэслэлээр 1241500 төгрөгийн нөхөн татвар, 372450 төгрөгийн торг*******ь, 248300 төгрөгийн алданги тооцсон байна. Татварын улсын байцаагч нар нь нөхөн ногд*******сан буюу тайлагнаагүй гэх орлогыг хэрхэн тооцсон ойлгомжгүй, нөгөө талаар манай компани нь 2017 оны 6 дугаар сард НӨАТ төлөгчөөр бүртгүүлсэн. Мөн 2016 онд болсон гэх үйл баримтад татварын улсын байцаагч нар нь 2017 оны 7 дугаар сарын 1-ний өдрөөс хүчин төгөлдөр болж дагаж мөрдсөн Зөрчлийн х*******ийг хэрэглэж хариуцлага хүлээлгэж байгаа нь татвар төлөгчийн эрхийг ноцтой зөрчсөн үйлдэл юм.

2017 онд 162270484 төгрөгийг орлогыг нэмэгдсэн өртгийн албан татварын тайланд тусгаагүй гэх үндэслэлээр 16227048.40 төгрөгийн нөхөн татвар, 4868114,50 төгрөгийн торг*******ь, 3 943 173 төгрөгийн алданги тооцсон байна. Манай компани нь 2017 оны 6 дугаар сард НӨАТ төлөгчөөр бүртгүүлж холбогдох тайланг гарган хүргүүлж байсан. Уг зөрчилд тооцоод байгаа нөхөн татварын асуудал нь 2017 оны хэдэн сард хамаарах, мөн хэрхэн уг тооцоолол бүхий 162 270 484 төгрөгийг гарган тодорхойлж байгаа нь ойлгомжгүй, уг асуудлаар татвар төлөгчөөс дэлгэрэнгүй тайлбар авч хяналт шалгалтаа хийгээгүй зэргээс үүдэн хүлээн зөвшөөрөх боломжгүй нөхцөл байдал буюу шийтгэлийг оногд*******аад байна. Нөгөө талаар 2017 оны 07 дугаар сарын 1-ний өдрөөс хүчин төгөлдөр болсон зөрчлийн х*******ийг хэрхэн хэрэглэсэн, зөрчил гээд байгаа үйлдэл нь х*******ийн үйлчлэлд хамаарах эсэх нь ойлгомжгүй байдлаар шийдвэрлэж байгаа нь учир дутагдалтай юм.

Манай компани нь 2008 онд байг*******агдсан бөгөөд хүнсний дэлгүүрийн чиглэлээр үйл ажиллагаа яв*******даг. Байг*******агдсанаас хойш үйл ажиллагаа хэвийн яв*******ж Монгол улсын х*******ь тогтоомжийн дагуу санхүү болон татварын тайлангаа тайлагнаж ирсэн бөгөөд ямар нэгэн зөрчил дутагдал гаргаж байгаагүй болно.

Сүхбаатар дүүргийн Татварын хэлтсийн хяналт шалгалтын хэлтсээс манай компанид татвар, санхүүгийн хяналт шалгалтыг хийсэн боловч х*******ьд заасны дагуу хяналт шалгалтыг яв*******ж чадаагүй бөгөөд бизнес эрхлэгч бидний шударгаар үйл ажиллагаа яв*******ж эд хөрөнгө өмчлөх, түүнд ногдох татварыг х*******ийн хүрээнд зөв тодорхойлон төлөх, хяналт шалгалтын үйл ажиллагаанд оролцох эрхийг ноцтой зөрчсөн.

Энэ бүхнийг манай компанийн зүгээс хүлээн зөвшөөрөхгүй байх бөгөөд бид Монгол Улсын х*******ь тогтоомжийн дагуу үйл ажиллагаагаа яв*******ж, х*******ьд заасны дагуу холбогдох татвараа төлж ирсэн болно. Гэтэл татварын байцаагч нар хяналт шалгалтын үйл ажиллагааг татвар, торг*******ь, алданги гарг*******ахаар тэмдэглэл үйлдсэнийг илт х*******ь бус гэж үзэж байна.

Татварын маргаан таслах таслах зөвлөлөөс гомдлыг хүлээн авч шийдвэрлэсэн боловч тухайн хяналт шалгалт хийсэн байдал, түүний х*******ь зүйн үндэслэл, х*******ийг зөв хэргэлсэн эсэхэд огт үнэлэлт дүгнэлт өгөөгүй нь бидний х*******ь ёсны эрх ашгийг хөндсөн хяналт шалгалтын үйл татварын хяналт шалгалтын үйл ажиллагаа, түүнээс үүдэн гарсан шийдвэрийг анхнаасаа хүлээн зөвшөөрөөгүй Иймд Сүхбаатар дүүргийн Татварын хэлтсийн хяналт шалгалтын тасгийн улсын байцаагч И, Л.Х нарын нөхөн татвар, торг*******ь, алданги ногд*******сан гэх Хялбарш*******сан журмаар зөрчил шалган шийдвэрлэх ажиллагааны 2019 оны 6 дугаар сарын 17-ны өдрийн 250******* дугаартай тэмдэглэл-ийг илт х*******ь бус болохыг тогтоож, түүнийг үндэслэн гарсан 2019 оны 06 дугаар сарын 17-ны өдрийн 0******* тоот шийтгэлийн хуудсыг хүчингүй болгож өгөн үү гэсэн нэхэмжлэл анх гаргажээ.

Үүний дараа хэрэг хянан шийдвэрлэх ажиллгааны явцад нэхэмжлэгч нэхэмжлэлийн шаардлагаа дараах байдлаар өөрчилсөн байна.

Майнай компанийн зүгээс тус шүүхэд Сүхбаатар дүүргийн Татварын хэлтсийн хяналт шалгалтын тасгийн улсын байцаагч И, Л.Х нарын нөхөн татвар, торг*******ь, алданги ногд*******сан гэх Хялбарш*******сан журмаар зөрчил шалган шийдвэрлэх ажиллагааны 2019 оны 06 дугаар сарын 17-ны өдрийн 250******* дугаартай тэмдэглэл-ийг илт х*******ь бус болохыг тогтоож, түүнийг үндэслэн гарсан 2019 оны 06 дугаар сарын 17-ны өдрийн 0******* тоот шийтгэлийн хуудсыг хүчингүй болгож болг*******ах шаардлага бүхий нэхэмжлэл гаргасан. Энэхүү нэхэмжлэлийн шаардлагаа дараах байдлаар өөрчлөн тодорхойлж байна.

Татварын маргаан таслах зөвлөлийн 2019 оны 12 дугаар сарын 20-ны өдрийн 080 тогтоолоор Сүхбаатар дүүргийн татварын хэлтсийн улсын байцаагч нарын гаргасан 0******* тоот шийтгэлийн хуудсанд өөрчлөлт ор*******ан шийдвэрлсэн.

Манай компанийн зүгээс ногд*******сан торг*******ь, алдангийг хүлээн зөвшөөрөх боломжгүй байгаа бөгөөд учир нь торг*******ь алданги ногд*******ан шийдвэрлэхдээ х*******ь зүйн хувьд үндэслэлгүй, холбогдох журмыг баримтлаагүй учраас хүчингүй болгох үндэслэлтэй гэж үзэж байгаа болно. Иймд шийтгэх хуудас болон маргаан таслах зөвлөлөөс шийдвэрлсэн манай компанид ногд*******ж буй 6229134.5 төгрөгийн торг*******ь, ******* төгрөгийн алданги ногд*******сан хэсгийг хүчингүй болгож өгнө үү гэв.

Хариуцагч шүүхэд ирүүлсэн хариу тайлбартаа: Нэхэмжлэгч МХХК-ийн 2014-2018 оныг хамарсан татварын төлөвлөгөөт хяналт шалгалт хийхээр 2019 оны 04 дүгээр сарын 05-ны өдрийн 25190400214 дугаартай томилолт Татварын улсын байцаагч И, Л.Х нарт олгогдож 2019 оны 06 дугаар сарын 17-ны өдөр 0******* дугаартай шийтгэлийн хуудсаар 85,973,854.9 төгрөгийн төлбөр ногд*******сан байна.

Дээрх шийтгэлийн хуудсаар ногд*******сан төлбөрийг татвар төлөгч эс зөвшөөрч Нийслэлийн татварын газрын дэргэдэх Маргаан таслах зөвлөлд хандсанаар 2019 оны 12 дугаар сарын 20-ны өдөр 54,130,417.0 төгрөгийн төлбөрийг хүчингүй болгож, 31,843,437.9 төгрөгийн төлбөрийг төлүүлэхээр шийдвэрлэсэн.

Тус татвар төлөгч нь Нэмэгдсэн өртгийн албан татварын тухай х*******ийн 7 дугаар зүйлийн 7.1-д Х*******ьд өөрөөр заагаагүй бол дор дурдсан бараа, ажил, үйлчилгээнд албан татвар ногд*******на. 7.1.1-д Монгол Улсын нутаг дэвсгэрт борл*******сан бүх төрлийн бараа, ажил, үйлчилгээ, Аж ахуйн нэгжийн орлогын албан татварын тухай х*******ийн 8 дугаар зүйлийн 8.1-д Албан татвар төлөгчийн үйл ажиллагааны дараахь орлогод албан татвар ногдоно, 8.1.1-д үндсэн болон туслах үйлдвэрлэл, ажил, үйлчилгээний борл*******алтын орлого гэж заасныг тус тус зөрчсөн байх тул Зөрчлийн тухай х*******ийн 11.19 дүгээр зүйлд заасан хариуцлага хүлээлгэсэн байна. Хялбарш*******сан журмаар зөрчил шалган шийдвэрлэх ажиллагааны тэмдэглэл нь Захиргааны ерөнхий х*******ийн 47 дугаар зүйлд заасан илт х*******ь бус шинжийг аг*******аагүй гэж үзэж байна.Иймд нэхэмжлэлийн шаардлагыг хэрэгсэхгүй болгож өгнө үү гэв.

Хариуцагч нэхэмжлэгчийн өөрчилсөн шаардлаганд хариу тайлбар ирүүлэхдээ: Татвар төлөгч нь 20,763,783.4 төгрөгийн нөхөн татварыг хүлээн зөвшөөрч үлдэгдэл 11,079,654.5 төгрөгийн торг*******ь, алдангийг хүлээн зөвшөөрөхгүй гэсэн нэхэмжлэл гаргасанд дараах тайлбарыг гаргаж байна.

Нэхэмжлэгч МХХК-ийн 2017 оны аж ахуйн нэгжийн орлогын албан татварын болон нэмэгдсэн өртгийн албан татварыг ногд*******ж төсөвт төлөөгүй зөрчилд холбогдох х*******ийн хүрээнд торг*******ь, алданги ногд*******сан.

Анхны ардчилсан сонг*******ь болж байнгын ажиллагаатай парламент байг*******агдсаны 25 жилийн ойг тохиолд*******ан өршөөл үзүүлэх тухай х*******ийн 3 дугаар зүйлийн 3.1-д Энэ х*******ь 2015 оны 07 дугаар сарын 02-ны өдрийн 24 цаг 00 минутаас өмнө гэмт хэрэг үйлдсэн хүнд хамаарна гэж заасан. ******* ******* ******* ХХК-ийн гаргасан зөрчил нь хугацааны хувьд дээрх х*******ийн үйлчлэлд хамаарахгүй болно Иймд нэхэмжлэгчийн нэхэмжлэлийн шаардлагыг хэрэгсэхгүй болгож өгнө үү гэв.

ҮНДЭСЛЭХ нь:

Гомдол гаргагч МХХК-ийн гаргасан Сүхбаатар дүүргийн Татварын хэлтсийн хяналт шалгалтын тасгийн улсын байцаагчийн шийтгэх хуудас болон маргаан таслах зөвлөлөөс шийдвэрлэсэн манай компанид ногд*******ж буй 6,229,134.5 төгрөгийн торг*******ь, ******* төгрөгийн алданги ногд*******сан хэсгийг хүчингүй болгох гомдлын шаардлагын хүрээнд энэ хэрэгт х*******ьд заасан журмын дагуу авагдаж, шүүх хуралдаанаар хэлэлцэгдсэн нотлох баримтуудыг үнэлж, гомдлын шаардлагыг бүхэлд нь хэрэгсэхгүй болгож шийдвэрлэлээ.

Сүхбаатар дүүргийн Татварын хэлтсийн татварын улсын байцаагч И, Л.Х нар нь Татварын ерөнхий газрын хяналт шалгалт хийх удирдамжийн дагуу МХХК-ийн 2014-2018 оны албан татвар ногд*******алт төлөлтийн байдалд санхүүгийн анхан шатны болон нягтлан бодох бүртгэл, тайлан тэнцэл, албан татварын ногд*******алт, төлөлтийн тайлан, харилцах дансны х*******га, хөндлөнгийн мэдээлэл зэрэг баримт материалд үндэслэн хяналт шалгалт хийж 250******* дүгээр шийтгэлийн хуудасаар 557,532,334.0 төгрөгийн зөрчил илрүүлж, 55,753,233.4 төгрөгийн нөхөн татвар, 16,725,970.0 төгрөгийн торг*******ь, 13,494,651.5 төгрөгийн алданги нийт 85,973,854.9 төгрөгийн төлбөр ногд*******жээ.

Дээрх шийтгэлийн хуудасыг нэхэмжлэгч эс зөвшөөрч Нийслэлийн татварын газрын дэргэдэх Маргаан таслах зөвлөлд хандаж тус маргаан таслах зөвлөлөөс 2019 оны 12 дугаар сарын 20-ны өдрийн 080 дугаар тогтоолоор Татварын ерөнхий х*******ийн 74 дүгээр зүйлийн 74.1.11, Зөрчлийн тухай х*******ийн 11.19 дүгээр зүйлийн 11.19.1.1, 11.19.4, Аж ахуйн нэгжийн орлогын албан татварын тухай х*******ийн 8 дугаар зүйлийн 8.1.1, Нэмэгдсэн өртгийн албан татварын тухай х*******ийн 5 дугаар зүйлийн 5.2, 5.3, 5.6, 7 дугаар зүйлийн 7.1 дэх заалтуудыг үндэслэн татварын улсын байцаагчийн 250******* дүгээр шийтгэлийн хуудсаар 557,532,334.0 төгрөгийн зөрчил илрүүлж, 55,753,233.4 төгрөгийн нөхөн татвар, 16,725,970.0 төгрөгийн торг*******ь, 13,494,651.5 төгрөгийн алданги нийт 85,973,854.9 төгрөгийг төлүүлэхээр тогтоосноос Нийслэлийн татварын газрын дэргэдэх Маргаан таслах зөвлөлөөс нийт 54,130,417.00 төгрөгийн төлбөрийг багасгаж нийт 31,843,437.9 төгрөгийн төлбөрийг төлүүлэхээр шийдвэрлэсэн байх бөгөөд нэхэмжлэгч 20,763,783.4 төгрөгийн нөхөн татварыг хүлээн зөвшөөрсөн тул шүүх талуудын хооронд маргаагүй асуудалд дүгнэлт хийсэнгүй.

Харин нэхэмжлэгчийн гаргасан ...Улсын байцаагч нарын зүгээс шийтгэл ногд*******ахдаа Татварын ерөнхий х*******ийн 74 дүгээр зүйлийн 74.1, 74.1.3, 74.1.12, Зөрчлийн тухай х*******ийн 11.19 дүгээр зүйлийн 11.19.1.1, 11.19.4 дэх заалтыг үндэслэн захиргааны хариуцлага хүлээлгэж байгаа нь үндэслэлгүй х*******ь буруу хэрэглэсэн, х*******ьд байхгүй зүйл заалтыг барьж торг*******ь, алданги ногд*******сан, Өмнөх х*******иар 74 дүгээр зүйлийн 74.1, 74.2 гэсэн зохиц*******алт байсан 74.3, 74.1.11 гэсэн заалт байхгүй мөн Зөрчлийн тухай х*******ийн 11.19.1.1 гэх заалт байхгүй гэх тайлбарын тухайд:

Монгол Улсын Татварын ерөнхий х*******ийн 74 дүгээр зүйлийн 74.1-д 74.1.11-74.1.14 гэсэн нэмэлт өөрчлөлт 2015 оны 07 дугаар сарын 09-нд орсон байх бөгөөд уг өөрчлөлтийг хүчин төгөлдөр болсон үеэс эхлэн дагаж мөрдөхөөр заасан байна.

Татварын ерөнхий х*******ийн 74 дүгээр зүйлийн 74.1-д Дараах үйлдэл, эс үйлдэхүйгээр татвар ногдох орлого, орлогоос бусад зүйлийг нуусан татвар төлөгчид эрүүгийн хариуцлага хүлээлгэхээргүй бол татварын алба, татварын улсын байцаагч татварыг нөхөн төлүүлж, нөхөн төлүүлэх татварын 30 хувьтай тэнцэх хэмжээний торг*******ь ногд*******на, 74.1.3-д нягтлан бодох бүртгэл, тайлан тэнцэл, татварын тайланд тусгахгүй орхигд*******ах, 74.1.11-д нэмэгдсэн өртгийн албан татвар суутган төлөгчөөр бүртгүүлсэн иргэн, х*******ийн этгээд үйлдвэрлэсэн буюу борл*******сан бараа, гүйцэтгэсэн ажил, үзүүлсэн үйлчилгээндээ нэмэгдсэн өртгийн албан татвар ногд*******аагүй, Зөрчлийн тухай х*******ийн 11.19 дүгээр зүйлийн 1.1-дэх хэсэгт /Татвар ногдох орлого, орлогоос бусад татвар ногдох зүйлийг нуун даргад*******сан, эсхүл бусад хүн, х*******ийн этгээдэд үндэслэлгүйгээр шилжүүлсэн, эсхүл нягтлан бодох бүртгэл, тайлан тэнцэл, татварын тайланд тусгахгүй орхигд*******сан, 11.19 дүгээр зүйлийн 4-д Нэмэгдсэн өртгийн албан татвар суутган төлөгчөөр бүртгүүлсэн иргэн, х*******ийн этгээд үйлдвэрлэсэн, борл*******сан, бараа, гүйцэтгэсэн ажил, үзүүлсэн үйлчилгээндээ нэмэгдсэн өртгийн албан татвар ногд*******аагүй, эсхүл ногд*******сан татварыг төлөөгүй бол татварыг нөхөн төлүүлж, хүн, х*******ийн этгээдийг нөхөн төлүүлэх татварыг 30 хувьтай тэнцэх хэмжээний төгрөгөөр торгоно гэж заасныг үндэслэж дээрх нөхөн болон торг*******ь, алдангийг тухайн үед үйлчилж байсан хүчин төгөлдөр х*******ийн дагуу тооцож шийтгэл ногд*******сан нь хариуцагчийг буруутгах х*******ь зүйн үндэслэлгүй байна.

Мөн Нэмэгдсэн өртгийн албан татварын тухай х*******ийн 7 дугаар зүйлийн 7.1-д х*******ьд өөрөөр заагаагүй бол доор дурдсан бараа, ажил, үйлчилгээнд албан татвар ногд*******на. 7.1.1-д Монгол улсын нутаг дэвсгэрт борл*******сан бүх төрлийн бараа, ажил, үйлчилгээ, аж ахуйн нэгжийн орлогын албан татварын тухай х*******ийн 8 дугаар зүйлийн 8.1.1-д үндсэн болон туслах үйлдвэрлэл, ажил, үйлчилгээний борл*******алтын орлого гэж заасныг тус тус зөрчсөн гэж үзэж төсөвт төлөөгүй зөрчилд торг*******ь, алдангийг тооцоно, Зөрчлийн тухай х*******ийн 11.19.1-д Татвар төлөгч хүн, х*******ийн этгээд татвар төлөхөөс зайлсхийх, 11.19.1.1-д татвар ногдох орлого, орлогоос бусад татвар ногдох зүйлийг нуун дарагд*******сан, эсхүл бусад хүн, х*******ийн этгээдэд үндэслэлгүйгээр шилжүүлсэн, эсхүл нягтлан бодох бүртгэл, тайлан тэнцэл, татварын тайланд тусгахгүй орхигд*******сан, 11.19.1.4-д х*******ийн этгээдийн нэр, хаяг, тамга, тэмдэг, данс, улсын бүртгэлийн гэрчилгээ, эсхүл зөвшөөрөл, эд хөрөнгө, баримт бичгийг бусдад шилжүүлсэн, эсхүл ашигл*******сан бол татварыг нөхөн төлүүлж, хүн, х*******ийн этгээдийг нөхөн төлүүлэх татварын 30 хувьтай тэнцэх хэмжээний төгрөөгөөр торгоно гэж заасан байна.

Түүнчлэн нэхэмжлэгчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгчөөс торг*******ь, алдангийг хэдэн хувиар тооцож ногд*******сан нь тодорхойгүй байна гэж маргадагч хариуцагчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгчийн шүүх хуралдаанд гаргасан Татварын ерөнхий х*******ьд Төлөөгүй татварт ногд*******ах алдангийн хувь хэмжээнд 2015 оны 12 дугаар сарын 04-ний өдөр буюу Татварын ерөнхий х*******ийн 74 дүгээр зүйлийн 74.1-д Х*******ьд заасны дагуу нөхөн төлүүлэх болон хугацаанд нь төлөөгүй татварт алданги тооцох бөгөөд уг алдангийн хэмжээ нь нөхөн төлүүлэх татварын үнийн дүнгийн 20 хувиас хэтэрхээгүй байна гэж өөрчлөлт орсон мөн өөрчлөлт орсон үеэс эхлэн дагаж мөрдсөн үүний дагуу бид татвар төлөгчийн эрх зүйн байдлыг дорд*******ахгүй үүднээс торг*******ь алдангийг 20 хувиар бодож тооцсон гэх тайлбар х*******ь зүйн үндэслэлтэй байна.

Иймд нэхэмжлэгч МХХК-ийн Сүхбаатар дүүргийн Татварын улсын байцаагчийн болон Маргаан таслах зөвлөлөөс хэвээр үлдээсэн 6,229,134.5 төгрөгийн торг*******ь, 4,850,520.0 төгрөгийн алданги буюу нийт 11,079,654.5 төгрөгийн торг*******ь алдангийг хүчингүй болгож өгөхийг хүссэн гомдлын шаардлагыг хэрэгсэхгүй болгож шийдвэрлэх нь зүйтэй байна гэж үзэв.

Захиргааны хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай х*******ийн 106 дугаар зүйлийн 106.1, 106.3.14 дэх хэсэгт заасныг баримтлан ТОГТООХ нь:

1.Татварын ерөнхий х*******ийн /2008/ оны 74 дүгээр зүйлийн 74.1, 74.1.3, 74.1.11, Зөрчлийн тухай х*******ийн 11.19-ийн 1.1, 1.4 дэх заалтыг тус тус баримтлан нэхэмжлэгч МХХК-ийн гаргасан Сүхбаатар дүүргийн Татварын улсын байцаагч нарын 2019 оны 06 дугаар сарын 17-ны өдрийн 0******* тоот шийтгэлийн хуудас дахь торг*******ь, алдангийг хүчингүй болг*******ахыг хүссэн гомдлын шаардлагыг хэрэгсэхгүй болгосугай.

2. Захиргааны хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай х*******ийн 47 дугаар зүйлийн 47.1, 51 дүгээр зүйлийн 51.1-д заасныг тус тус баримтлан нэхэмжлэгчийн Улсын тэмдэгтийн хураамжид урьдчилан төлсөн 70200 төгрөгийг хэвээр үлдээсүгэй.

Захиргааны хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай х*******ийн 113 дугаар зүйлийн 113.2 дахь хэсэгт зааснаар гомдол гаргагч болон хариуцагч, тэдгээрийн төлөөлөгч, өмгөөлөгч нар шүүхийн шийдвэрийг гардан авсан өдрөөс хойш 5 хоногийн дотор Захиргааны хэргийн давж заалдах шатны шүүхэд гомдол гаргах эрхтэй.

Зөрчлийн тухай х*******ийн 6.17 дугаар зүйлийн 4 дэх хэсэгт Түүхий эд, бараа, бүтээгдэхүүн, бодис, бэлдмэлд тавих эрүүл ахуйн шаардлагыг хангаагүй бол учр*******сан хохирол, нөхөн төлбөрийг гарг*******ж хүнийг нэг зуун нэгжтэй тэнцэх хэмжээний төгрөгөөр, х*******ийн этгээдийг нэг мянган нэгжтэй тэнцэх хэмжээний төгрөгөөр торгоно, 10.2 дугаар зүйлийн 3-т Бараа, ажил, үйлчилгээг хууран мэхлэх, төөрөгдүүлэх, хүч хэрэглэх замаар худалдах, гүйцэтгэх, эсхүл хэрэглэгчийн эрхийг хохироосон гэрээ байг*******сан, эсхүл х*******ь, гэрээнд заасан чанар, аюулгүй байдлын шаардлага хангасан бараа хэрэглэх, ажил, үйлчилгээгээр ханг*******ах эрхийг зөрчсөн бол хүнийг хоёр мянган нэгжтэй тэнцэх хэмжээний төгрөгөөр, х*******ийн этгээдийг хорин мянган нэгжтэй тэнцэх хэмжээний төгрөгөөр торгоно, Зөрчил шалган шийдвэрлэх тухай х*******ийн 7.1 дүгээр зүйлийн 1-д Эрх бүхий албан тушаалтан шийтгэл оногд*******ахдаа дараахь нөхцөл байдлыг тогтоосон байна:, 1.3-д тухайн үйлдэл, эс үйлдэхүй нь Зөрчлийн тухай х*******ьд заасан шийтгэл оногд*******ах зүйл, хэсэг, заалтад нийцэж байгаа эсэх, 6.9 дүгээр зүйлийн 1-д Эрх бүхий албан тушаалтан зөрчлийн хэрэг бүртгэлтийг дуусгахаас өмнө оролцогч, тэдгээрийн өмгөөлөгчийг зөрчлийн хэрэгтэй танилцах боломжоор хангана гэж тус тус заасан байна.

Дээрх х*******ийн зохиц*******таас үзвэл Зөрчлийн тухай х*******ьд заасан шийтгэл оногд*******ах зүйл, хэсэг, заалт нь гаргасан зөрчилтэй нийцэж байх ёстой бөгөөд энэ тухай холбогдогчид хариуцагч танилц*******ан мэдэгдэх үүрэгтэй байна.

Хавтаст хэрэгт авагдсан 2019 оны 08 дугаар сарын 28-ны өдрийн 17-320/121 дугаар тэмдэглэлд Зөрчлийн тухай х*******ийн 6.17 дугаар зүйлийн 4 дэх хэсэгт зааснаар зөрчлийн хэрэг нээсэн... гэж тэмдэглэсэн байх ба Зөрчлийн тухай х*******ийн 10.2 дугаар зүйлийн 3 дахь хэсэгт зааснаар зүйлчлэлийг өөрчилсөн тухай баримт хэрэгт авагдаагүй байна.

Мөн хариуцагч Зүйлчлэл өөрчлөгдсөн тухай хэлсэн боловч тэмдэглэл үйлдэж гарын үсэг зур*******аагүй. Прокуророос зөрчлийн хэргийг шинээр нээж өгнө үү гэж хүсэлт гаргаж, яах вэ гэж асуухад захиргааны хэрэг учраас дахин хэрэг нээх шаардлагагүй гэж тайлбарласан гэж шүүх хуралдааны үед тайлбарласан байх ба энэ нь Зөрчил шалган шийдвэрлэх тухай х*******ьд нийцээгүй төдийгүй хавтаст хэрэгт авагдсан баримтуудаар тогтоогдохгүй байна.

Түүнчлэн хариуцагч нь зөвхөн иргэн Б.Батцэцэгийн гомдол, гэрчийн мэдүүлэг, шинжээчийн сорилын дүнг үндэслэн холбогдогч ******* ******* ******* ******* ХХКд Зөрчил шалган шийдвэрлэх тухай х*******ийн 7.1 дүгээр зүйлийн 1-д Эрх бүхий албан тушаалтан шийтгэл оногд*******ахдаа дараахь нөхцөл байдлыг тогтоосон байна:,1.1-д тухайн хүн, х*******ийн этгээдийн зөрчил үйлдсэнийг нотлох баримт бүрдсэн эсэх гэж заасантай нийцэхгүй байна.

Иймд дээрх үндэслэлүүдээр гомдол гаргагч ******* ******* ******* ******* ХХК-ийн гаргасан Хан-Уул дүүргийн мэргэжлийн хяналтын хэлтсийн эрүүл ахуй, халдвар хамгааллын улсын байцаагч Э.Дашмаагийн 2019 оны 08 дугаар сарын 28-ны өдрийн Зөрчилд шийтгэл оногд*******ах тухай 00 тоот шийтгэлийн хуудсыг хүчингүй болг*******ах гомдлын шаардлагыг бүхэлд нь ханган шийдвэрлэв.

 

Захиргааны хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай х*******ийн 106 дугаар зүйлийн 106.1, 106.3, 106.3.1, 106.3.12-т заасныг удирдлага болгон ТОГТООХ нь:

 

1. Зөрчлийн тухай х*******ийн 6.17 дугаар зүйлийн 4, 10.2 дугаар зүйлийн 3, Зөрчил шалган шийдвэрлэх тухай х*******ийн 7.1 дүгээр зүйлийн 1, 1.1, 1.3, 6.9 дүгээр зүйлийн 1 дэх хэсэгт заасныг тус тус баримтлан ******* ******* ******* ******* ХХК-ийн Хан-Уул дүүргийн мэргэжлийн хяналтын хэлтсийн эрүүл ахуй, халдвар хамгааллын улсын байцаагч Э.Дашмаагийн 2019 оны 08 дугаар сарын 28-ны өдрийн Зөрчилд шийтгэл оногд*******ах тухай 00 тоот шийтгэлийн хуудсыг хүчингүй болг*******ах гомдлын шаардлагыг бүхэлд нь хангаж, ******* ******* ******* ******* ХХК-д оногд*******сан 00 дугаартай 20 000 000 /хорин сая / төгрөгийн шийтгэлийн хуудсыг хүчингүй болгосугай.

 

2. Захиргааны хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай х*******ийн 48 дугаар зүйлийн 48.1, Улсын тэмдэгтийн хураамжийн тухай х*******ийн 7 дугаар зүйлийн 7.1.2 дахь заалтыг баримтлан гомдол гаргагчаас улсын тэмдэгтийн хураамжид төлсөн 70200 төгрөгийг төсвийн орлогод хэвээр үлдээж, хариуцагчаас 70200 төгрөг гарг*******ан гомдол гаргагчид олгосугай.

 

Захиргааны хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай х*******ийн 113 дугаар зүйлийн 113.2-т зааснаар хэргийн оролцогчид, тэдгээрийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч, өмгөөлөгч нь шийдвэрийг эс зөвшөөрвөл шийдвэрийг гардан авсан өдрөөс хойш 5 хоногийн дотор давж заалдах журмаар гомдол гаргах эрхтэй.

 

 

 

 

ДАРГАЛАГЧ ШҮҮГЧ О.ОЮУНГЭРЭЛ