Нийслэл дэх Захиргааны хэргийн анхан шатны шүүхийн Шийдвэр

2017 оны 08 сарын 11 өдөр

Дугаар 128/ШШ2017/0607

 

2020 оны 09 сарын 23 өдөр Дугаар 128/ШШ2020/0607 Улаанбаатар хот

 

МОНГОЛ УЛСЫН НЭРИЙН ӨМНӨӨС

 

Нийслэл дэх Захиргааны хэргийн анхан шатны шүүхийн шүүх хурдааныг шүүгч Д.Чанцням даргж, тус шүүхийн шүүх хурдааны хоёрдугаар танхимд нээлттэй хийсэн шүүх хурдаанаар:

Нэхэмжлэгч: ЧУЗХ ХХК

Хариуцагч: Байгь орчин, аял жуулчлын сайд

Нэхэмжлэлийн шаардлага: Байгь орчин, аял жуулчлын сайдын 2019 оны 10 дугаар сарын 03-ны өдрийн А/554 дүгээр тушаын "НС байц ОТ" ХХК-д олгосон 8,8 га газрын ЧУЗХ ХХК-ийн хүсэлт гаргасан газартай давхцтай 1,34 га газарт холбогдох хэсгийг хүчингүй болгуулах, ЧУЗХ" ХХК-д 3,9 га газар ашиглах эрх олгохоос татгзсан Байгь орчин, аял жуулчлын сайдын шийдвэрийг хууль бус болохыг тогтоолгож, хүсэлтийн дагуу 3,9 га газар ашиглах эрх олгохыг дагуулах-ыг хүссэн шаардлага бүхий захиргааны хэргийг хянан хэлэлцэв.

Шүүх хурдаанд: нэхэмжлэгчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч Ц.Г*******, нэхэмжлэгчийн өмгөөлөгч Б.М*******, хариуцагчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч О.Б*******, шүүх хурдааны нарийн бичгийн даргаар Ц.Б******* нар оролцов.

ТОДОРХОЙЛОХ нь:

Нэг. Нэхэмжлэгчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч Ц.Г******* нь 2020 оны 9 дүгээр сарын 23-ны өдрийн шүүх хурдаанд гаргасан тайлбартаа: ...2014 оны 10 дугаар сараас хойш манай компани Байгь орчин аял жуулчлын яаманд аял жуулчлын чиглэлээр төсөл хэрэгжүүлнэ гэж хүсэлт гаргасан. Хууль, дүрэмд заасны дагуу бүх шатаар нь явж байгаа. Кадастрын зураг хийлгэж хүсэлт гаргаж, кадастрын зураг дээр төсөл боловсруулж, Богдхан уулын дархан цаазат газрын хамгатын захиргаа болон Байгь орчин, аял жуулчлын яаманд үзүүлээд шат шатны нөлөөлөх байдлын ерөнхий үнэлгээ болон нарийвчилсан үнэлгээг мэргэжлийн байгууллагаар хийлгээд тэр нь 5, 6 сарын хугацаанд үргэлжилж, 2015 оны 06 дугаар сард Байгь орчин аял жуулчлын сайдын мэргэжлийн зөвлөлөөр тус хүсэлтийг 2 удаа танилцуулаад дахин нэмж сайжруулж наадмын өмнө 2015 оны 07 дугаар сард Байгь орчин аял жуулчлын сайдын туша гарахад бэлэн болгоод бичиг баримтаа бүрдүүлсэн байсан. Гэтэл манай төсөл хэрэгжүүлэхээр ажиллаж байгаа тбайд Байгь орчин аял жуулчлын сайд н.О******* өөр компанид газар олгосон байсан. Гэхдээ тэр компани нь ямар ч бичиг баримт бүрдүүлээгүй, хууль бусаар туша гаргуулсан байсан. Үүнтэй бид 2016 онд Г******* ХХК-ийн үйлдэл хууль бус байна гэдгээр маргасан. 2019 оны 10 дугаар сарын 13-ны өдөр шинээр сайд болсон н.Ц******* бидний хүсэлт гаргасан газрыг өөр компанид шилжүүлсэн. Ингээд тухайн шүүхийн шийдвэртэй газрыг дахин өөр компанид олгосон нь буруу гэдгийг тогтоолгохоор шүүхэд нэхэмжлэл гаргасан... гэв.

Хоёр. нэхэмжлэгчийн өмгөөлөгч Б.М******* нь 2020 оны 9 дүгээр сарын 23-ны өдрийн шүүх хурдаанд гаргасан тайлбартаа: ...2016 онд шүүхээс ЧУЗХ ХХК-ийн нэхэмжлэлийг давж задах журмаар шийдсэн ба ЧУЗХ ХХК-ийн хувьд нэхэмжлэл гаргах эрхтэй хүсэлт гаргах эрхтэй бөгөөд газар ашиглахтай холбоотой баримтуудыг бүрдүүлж өгсөн байна. Байгь орчин аял жуулчлын сайдын буруутай эс үйлдэхүй байна гэдгийг дүгнэсэн шийдвэр гарсны дараа ЧУЗХ ХХК нь 2017 оны 07 дугаар сарын 04-ны өдрөөс хойш 2019 оны 11 дүгээр сарын 01-ний өдрийг хүртэл нийт 8 удаагийн хүсэлт гаргасан. Тухайн газарт газар олгохыг хүсэж байна гэдэг агуулга бүхий хүсэлтийг 3,9 га газрын баримтын хамт бүрдүүлж өгсөн. Байгь орчин аял жуулчлын яамнаас хариу өгөхдөө 2015 оны Байгь орчин аял жуулчлын сайдын тушааар Б******* ам-нд 5 га газар олгогдсон. Танай хүсэлт хангагдсан учир тус газарт эрхээ хэрэгжүүл гэдэг байдлаар тайлбар өгч тухайн газарт газар олгохоос татгзаж байгаа шийдвэрийг хууль бус гэж үзэж байна. 2015 оны тушаын хувьд Захиргааны хэргийн давж задах шатны шүүх болоод Захиргааны хэргийн анхан шатны шүүхийн ь ь нь дүгнэсэн. 2016 оны 11 сард Захиргааны хэргийн анхан шатны шүүхийн шийдвэр, 2017 оны 02 дугаар сарын 08-ны өдөр Захиргааны хэргийн давж задах шатны шүүхийн магадл гарахдаа 2015 оны Байгь очин аял жуулчлын сайдын тушатай холбоотой асуудлыг дүгнэсэн. Б******* ам-нд ЧУЗХ ХХК нь газар ашиглахтай холбоотой хүсэлт гаргаагүй байхад газар ашиглах эрх олгож байгаа нь ойлгомжгүй байна гэдэг асуудлыг дүгнэсэн боловч хариуцагч 2019, 2020 он хүртэл энэ тайлбараа өгсөөр байна. Татгзаж байгаа шийдвэр нь хууль бус байна гэдгийг шүүхээр тогтоолгож татгзсан шийдвэрийн улмаас эрх хууль ёсны ашиг сонирхол нь хөндөгдөж байгаа ЧУЗХ ХХК-ийн эрхийг сэргээж 3,9 газрыг ашиглах эрх олгохыг дагах гэдэг нэхэмжлэлийн шаардлага гаргаж байна. Байгь орчин аял жуулчлын яам нь НС байц ОТ ХХК-д газар ашиглах эрх олгохдоо 2019 онд туша гаргасан. Энэ 2019 оны 10 дугаар сарын 10-ны өдрийн тушааар баримт бичгийн бүрдэл дутуу холбогдох дүгнэлтүүд, нөлөөлөх байдлын үнэлгээ тайлангууд хийгдээгүй байхад, хүсэлт гаргаснаас хойш ажлын 4 хоногийн дотор Байгь орчин аял жуулчлын яам шинээр газар ашиглах эрхийг Г******* ХХК-д олгосон ижил байршилд эргэлтийн цэгийг давхцуулан олгосон. Өмнө шүүхийн хүчингүй болгосон компанийн асуудлыг өөр компанид олгож хууль зөрчсөн үйлдлээ давтан гаргасан гэж үзэж байна. Тусгай хамгатай газар нутгийн тухай хуульд газар ашиглах эрхийг олгохтой холбоотой зохицуултууд байгаа. Мөн хуулийн 33 дугаар зүйлийн 33.1, 35.1 дэх хэсэгт зааснаар газар ашиглахаар ЧУЗХ ХХК нь хүсэлт гаргах эрхтэй. Үүнийг Байгь орчин аял жуулчлын яам хуульд заасны дагуу шийдвэрлэх ёстой. Тусгай хамгатай газар нутгийн тухай хуулийн 36 дугаар зүйлийн 36.2, 36.3 дахь хэсэгт хэрэв нэг байршилд хоёр ба түүнээс дээш газар ашиглах эрх үүсвэл үүнийг байгьд учруулах сөрөг нөлөө, нөхөн сэргээх зард, эдийн засагт үзүүлэх үр өгөөж, төслийн хэрэгжих бодит нөхцөл гэх мэт бусад зүйлийг харгзаж, ь илүү төсөлд тухайн газрыг ашиглуулахтай холбоотой асуудлыг Байгь орчны яам шийдвэрлэх журамтай. Гэтэл НС байц ОТ ХХК нь одоо хүртэл байгь орчны нарийвчилсан үнэлгээ байхгүй. Ямар төсөл хэрэгжүүлэх гэж байгаа нь мөн тодорхойгүй, техник үндэслэлийн эдийн засгийн үзүүлэлт байхгүй. Харин нэхэмжлэгч компанийн хувьд бүрдүүлж өгч байгаа бүх баримтууд нь хуульд заасан шаардлагыг хангаж байгаа. Энэ хэргийн хувьд 2017 онд Захиргааны хэргийн давж задах шатны шүүхийн магадлаар шийдвэрлэгдсэн. Нэгдүгээр хавтаст хэргийн 76 дугаар хуудсаас эхлээд авагдсан баримтаас харахад нэхэмжлэгч компанийн бүрдүүлбэрийг хуульд хэрхэн нийцүүлж өгсөн таар баримт байгаа. Иймд Байгь орчин аял жуулчлын сайдын 2019 оны 10 дугаар сарын 03-ны өдрийн А/554 дүгээр тушаын 8,8 га газрын НС байц ОТ ХХК-д олгосон газраас ЧУЗХ ХХК-ийн хүсэлт гаргасан 1,34 га газартай давхцтай хэсгийг хүчингүй болгож өгнө үү... гэв.

Гурав. хариуцагчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч О.Б******* шүүхэд ирүүлсэн хариу тайлбар болон 2020 оны 9 дүгээр сарын 23-ны өдрийн шүүх хурдаанд гаргасан тайлбартаа: ...Нэхэмжлэлийн хоёр дахь шаардлага нь шүүхээр яваад шийдэгдсэн. 3,9 га газар гэж явж байгаад шүүхээс Г******* ХХК-д ямар нэгэн хууль зүйн дүгнэлт өгөөгүй, Г******* ХХК-д олгосон 8,8 га газрын 1,34 га газартай давхацсан учир хүчингүй болгож, ЧУЗХ ХХК-ийн компанийн асуудлыг зохих журмын дагуу шийдвэрлэ гэсэн. Газар ашиглахаар олго гэж шийдвэр гаргаагүй. Тэр үед 3,9 га газрыг олгох ёстой гэж ярьдаг байсан. Тухайн үед нэхэмжлэгч компанийн захирлаар Ц.Г******* ажилладаг байсан. Иймд хоёр дахь нэхэмжлэлийн шаардлагаас татгзах нь зүйтэй юм.

Нэг дэх нэхэмжлэлийн шаардлагын хувьд иргэн аж ахуй нэгж газар ашиглах эзэмших, эрхээсээ татгзаж болдог. Г******* ХХК нь 8,8 га газраас татгзаж байна гэсэн хүсэлтээ өгсөн. Тус газарт НС байц ОТ ХХК нь газар ашиглах хүсэлт гаргаж, 2019 оны 10 дугаар сарын 03-ны өдөр туша гаргаж газар ашиглах эрхийг олгосон. Энэ компани нь зохих журмын дагуу холбогдох баримт бичгийг бүрдүүлж өгсөн, ерөнхий үнэлгээг хийлгэсэн байсан. Ерөнхий үнэлгээг газар ашиглах эрх авахын өмнө хийлгэнэ гэсэн зүйл байхгүй, төсөл хэрэгжүүлж эхлэхдээ хийж болно. Байгь орчинд нөлөөлөх үнэлгээний тухай хуулийн 7 дугаар зүйлд заасан байдаг. Байгь орчин аял жуулчлын яамнаас ерөнхий үнэлгээг хийлгэх шаардлагатай гэсэн шаардлагыг тавьж газар олгож байгаа. Ингээд 2017 оны 2 дугаар сарын магадл гарснаас хойш Ц.Г******* гуай удаа дараа ирж уулздаг, хүсэлт гаргадаг байсан. 2017 онд н.О******* сайд, манай хуулийн хэлтсийн н.Р******* дарга тухайн үед газар ашиглт хариуцаж байсан н.Г гэж мэргэжилтэн, мөн миний бие н.О******* сайдын өрөөнд суугаад ярьж байсан. н.Р******* дарга Ц.Г*******аа танай компанид тухай газар олгогдохгүй, шүүх манайд газрыг олго гэж дагаагүй юм байна. 1,34 га газрыг олгох боломжгүй гэж хэлсэн. Чамд 2015 онд Б******* ам-нд 5 га газрыг олгосон. Түүнийгээ ашигла гэдэг байдлаар хандсан. 2015 онд Б******* аманд олгосон 5 га газраасаа бан ёсоор татгзаагүй. Тухайн үед шүүхээр явж байхад Б******* аманд 5 газрыг авъя Г******* ХХК-ийн газар дээр авахаа болъё гэдэг зүйл ярьж байсан гэж манай байгууллагын газрын мэргэжилтнүүд хэлдэг. Үүний дагуу Б******* аманд газар олгосон гэж ярьж байсан. Байгь орчин аял жуулчлын сайд уулзт хийгээд бан ёсоор хэлсэн. Тэгээд дараа нь 2018 оны 4 дүгээр сарын 12-ны өдөр Тусгай хамгатай газар хариуцсан дотоод нэгж тусгай хамгатай газраас бан бичиг өгч танай газар ашиглах боломжгүй гэдгийг хэлж байсан. 2020 оны 1 дүгээр сарын 10-ны өдөр хуулийн хэлтсийн даргаас бан бичиг явж байсан. Бид 2017 оны 2 дугаар сарын 08-ны өдрийн Захиргааны хэргийн давж задах шатны шүүхийн магадлыг биелүүлсэн гэж үзэж байна. Учир нь Байгь орчин аял жуулчлын сайд бан ёсоор уулзаж хэлсэн, мөн дотоод нэгжүүд нь гарах боломжгүй гэдэг шийдвэрүүдийг гаргасан. 2017 онд Байгь орчин аял жуулчлын сайд газар ашиглах эрх олгох боломжгүй гэж хэлж байхад нь ЧУЗХ ХХК нь гомдол гаргаагүй. 2018 онд манай дотоод нэгжээс 4 дүгээр сарын 12-ны өдөр бан бичиг өгч байхад мөн гомдол гаргаагүй. Энэ таар 2017 онд татгзсан байхад одоо шүүхэд хандаж байгаа тул хөөн хэлэлцэх хугацааны асууд яригдах байх. Давхцаж байгаа газрыг ашиглаж байгаа компани нь газар эзэмших эрхээсээ татгзв олгох боломжтой. Удаа дараагийн татгзсан шийдвэрийг удаа дараа мэдэгдсэн. Иймд нэг дэх нэхэмжлэлийн шаардлагыг хэрэгсэхгүй болгож өгнө үү... гэв.

Дөрөв. Гуравдагч этгээд НС байц ОТ ХХК-ийн төлөөлөгч Э.Г шүүхэд ирүүлсэн хариу тайлбартаа: ...Манай компани нь Х дүүргийн Т аманд газар ашиглах хүсэлт болон бусад холбогдох материыг зохих журмын дагуу бүрдүүлэн Байгь орчин, аял жуулчлын сайдын 2019 оны 10 сарын 03-ны өдрийн А/554 дүгээр тушааар газар ашиглах эрх авсан. Матери бүрдүүлэх явцад бидний газар ашиглах эрх нь гуравдагч этгээдийн эзэмшлийн газартай давхардсан эсэх таар судж үзэхэд ямар нэгэн давхардгүй байсан. Энэ нь Богдхан Уулын Дархан Цаазат Газрын Хамгатын Захиргааны 2019 оны 10 дугаар сарын 01-ний өдрийн бан тоотод НС байц ОТ ХХК-ийн хүсэлт гаргасан газар нь бусад газар ашиглагчийн зөвшөөрөл бүхий газартай давхцгүй бөгөөд олгоход татгзах зүйлгүй гэж дурдсанаар нотлогдоно.

Тусгай хамгаттай газар нутгийн тухай хуулийн 36 дугаар зүйлд дархан цаазат газарт газар ашиглах хүсэлтийг хамгатын захиргаанд гаргаж, тухайн байгууллагын шийдвэрийг үндэслэн Төрийн захиргааны төв байгууллага эцэслэн шийдвэр гаргахаар тусгажээ. Гэтэл хэргийн материтай танилцахад нэхэмжлэгч газар ашиглах хүсэлт гаргасан боловч түүнд газар ашиглах эрх олгосон ямар нэгэн шийдвэр эцэслэн гараагүй болох нь харагдаж байна. Хүсэлт гаргаснаар түүнд газар ашиглах эрх үүссэн гэж үзэх үндэслэлгүй билээ. Харин 2017 оны 02 дугаар сарын 08-ны өдрийн 221/МА2017/0125 дугаар магадлаар ЧУЗХ ХХК-ийн хүсэлтийг зохих журмын дагуу шийдвэрлэхийг Байгь орчин, аял жуулчлын сайдад дагаж шийдвэрлэжээ.

Хэргийн материаас харахад нэхэмжлэгчид Б******* аманд 5 га газар ашиглах эрх олгосон боловч нэхэмжпэгч үүнийг эс зөвшөөрч 2017 оны 09 дүгээр сарын 01-ний өдөр Т аманд эсвэл А, Ж аманд газар ашиглах эрх олгох хүсэлт гаргаж байсан байна. Энэ нь нэхэмжлэгч Т амнаас өөр газарт ч газар ашиглах эрх авах боломжтой болохыг илэрхийлж байна. Тиймээс Байгь орчин, аял жуулчлын сайд нь шүүхийн шийдэрийг биелүүлэхдээ Т амнаас өөр газарт ч газар олгох замаар шүүхийн шийдвэрийг биелүүлэх боломжтой гэж үзэж байна.

Иймд нэхэмжлэлийн шаардлагыг бүхэлд нь хүлээн зөвшөөрөхгүй бөгөөд нэхэмжпэлийг хэрэгсэхгүй болгож шийдвэрлэж өгөхийг хүсэж байна гэжээ.

ҮНДЭСЛЭХ нь:

Нэхэмжлэгч нэхэмжлэлийн шаардлагаа Байгь орчин, аял жуулчлын сайдын 2019 оны 10 дугаар сарын 03-ны өдрийн А/554 дүгээр тушаын НС байц ОТ ХХК-д олгосон 8,8 га газрын "ЧУЗХ" ХХК-ийн хүсэлт гаргасан газартай давхцтай 1,34 га газарт холбогдох хэсгийг хүчингүй болгуулах, ЧУЗХ" ХХК-д 3,9 га газар ашиглах эрх олгохоос татгзсан Байгь орчин, аял жуулчлын сайдын шийдвэрийг хууль бус болохыг тогтоолгож, хүсэлтийн дагуу 3,9 га газар ашиглах эрх олгохыг дагуулах гэж тодруулжээ.

Шүүх болсон үйл баримтыг хэргийн оролцогчдын маргаж байгаа хүрээнд, хуульд заасан журмын дагуу хэрэгт авагдсан бөгөөд шүүх хурдаанаар хэлэлцэгдсэн бичмэл нотлох баримтууд, хэргийн оролцогчид тэдгээрийн төлөөлөгч нараас бичгээр ирүүлсэн тайлбар болон шүүх хурдаан дээр гаргасан нэмэлт тайлбар зэргийг судж, нэхэмжлэлийн шаардлагыг дараахь байдлаар дүгнэж, шийдвэрлэлээ.

Хариуцагч Байгь орчин, аял жуулчлын яам нь нэхэмжлэгч ЧУЗХ ХХК-ийн маргаж буй газрыг ашиглах хүсэлтийг хүлээн авч Тусгай хамгаттай нутгийн удирдлагын газрын даргын 2014 оны 11 дүгээр сарын 07-ны өдрийн бан бичгээр Байгь орчинд нөлөөлөх байдлын ерөнхий үнэлгээ хийлгэхэд татгзах зүйлгүй гэж, мөн яамны ерөнхий шинжээчийн 11 дүгээр сарын 14-ний өдрийн ... Ерөнхий үнэлгээний дүнгээр нарийвчилсан үнэлгээ хийлгэх шаардлагатай ... гэж мэдэгдэж, нэхэмжлэгчийг нарийвчилсан үнэлгээ хийлгэх явцад түүний хүсэлт гаргасан газрын 1,34 га-д давхцуулан Г******* ХХК-д газар ашиглуулахаар шийдвэрлэж байжээ.

Нэхэмжлэгчийн ашиглахыг хүссэн 3,9 га газрын зөвхөн 1,34 га газарт нь давхцуулан Г******* ХХК-д газар ашиглах зөвшөөрөл олгосонтой холбоотой маргааныг шүүхээс Байгь орчин, ногоон хөгжил, аял жуулчлын сайдын 2015 оны 05 дугаар сарын 29-ний өдрийн А/222 дугаар тушаын Г******* ХХК-д газар ашиглуулах зөвшөөрөл олгосон хэсгийн нэхэмжлэгчийн 1,34 га газартай давхцсан хэсгийг хүчингүй болгож, нэхэмжлэгчийн газар ашиглах зөвшөөрөл хүссэн хүсэлтийг шийдвэрлэхгүй байгаа хариуцагчийн эс үйлдэхүйг хууль бус болохыг тогтоож, ЧУЗХ ХХК-ийн хүсэлтийг зохих журмын дагуу шийдвэрлэхийг Байгь орчин, аял жуулчлын сайдад дагаж эцэслэн шийдвэрлэжээ.

Байгь орчин, аял жуулчлын сайд дээрх шүүхийн шийдвэрийг биелүүлэхгүйгээр 2019 оны 10 дугаар сарын 03-ны өдрийн А/554 дугаар тушааар гуравдагч этгээд НС байц ОТ ХХК-д Х дүүрэг, Богдхан уулын дархан цаазат газрын Т амны хязгаарлтын бүсэд 8.8 га газар ашиглах зөвшөөрлийг 5 жилийн хугацаатай олгохдоо нэхэмжлэгчийн хүсэлт гаргасан газраас 1,34 га газрыг давхцуулан олгожээ.

Хариуцагч энэхүү үйлдлээ ... шүүхийн шийдвэрийг биелүүлж, Г******* ХХК-ийн газар ашиглах эрхийг цуцж, тус газрыг НС байц ОТ ХХК-д олгосон, шүүхийн шийдвэрээр ЧУЗХ ХХК-д газар ашиглах эрх олгохыг дагаагүй, харин газар ашиглах эрх олгох эсэх нь сайдын эрх хэмжээний асууд гэж, түүнчлэн ЧУЗХ ХХК-д Х дүүргийн Богдхан уулын дархан цаазат газрын Б******* ам гэх газарт 5.0 га газар олгосон... гэж тайлбарлан маргаж байгаа болно.

Нэхэмжлэгчийн ...дээрх 5 га газрыг ашиглах хүсэлтийг гаргаагүй, өнөөдрийг хүртэл тус газрыг ашиглах эрх олгосон тушаыг аваагүй... гэсэн тайлбартай хариуцагчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч маргаагүй бөгөөд нэхэмжлэгч компанийн хүсэлт гаргаагүй тбайд газар ашиглах зөвшөөрөл олгож, энэ үндэслэлээр хүсэлт гаргасан газрыг олгохоос татгзсан хариуцагчийн шийдвэр ойлгомжгүй байна.

Өөрөөр хэлбэл Х дүүргийн Богдхан уулын дархан цаазат газрын Т аманд Г******* ХХК-ийн ашиглаж байсан 8.8 га газрыг НС байц ОТ ХХК-ийн 2019 оны 9 дүгээр сарын 27-ны өдөр гаргасан хүсэлтээр 2019 оны 10 дугаар сарын 03-ны өдөр тус газрыг ашиглуулах шийдвэр гаргаж, мөн өдөр гэрчилгээ олгосон нь, мөн хариуцагчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгчийн ... газар ашиглуулах шийдвэр гаргахад заав байгь орчны нарийвчилсан төлөвлөгөө шаардахгүй... гэсэн тайлбар нь Газрын тухай хуулийн 4 дүгээр зүйлийн 4.1-д Төрөөс газрын таар дараах зарчмыг баримтлана;, 4.1.3-т газар...ашиглахад шударга ёс, тэгш байдлыг хангах; гэснийг зөрчсөн, хариуцагч Байгь, орчин аял жуулчлын сайд хуульд заасан үндсэн зарчимд нийцсэн шийдвэр гаргаагүй гэж үзэхээр байна.

Нэхэмжлэгч ЧУЗХ ХХК нь маргаан бүхий тбайд газар ашиглах хүсэлтээ, цаг хугацааны хувьд НС байц ОТ ХХК-ийн хүсэлтээс өмнө хуульд заасан журмын дагуу гаргасан байхад энэ нөхцөл байдлыг шгахгүйгээр гуравдагч этгээдэд газар ашиглуулах зөвшөөрөл олгосон хариуцагчийн шийдвэр хуульд нийцсэн гэж үзэх боломжгүй байна.

Захиргааны байгууллагын эрх бүхий бан тушатан нь газар ашиглах шийдвэр гаргах эрхтэй хэдий ч Тусгай хамгаттай газар нутгийн тухай хуулийн 36 дугаар зүйлийн 2 дахь хэсэгт Тухайн газрыг хоёр буюу түүнээс дээш этгээд ашиглах хүсэлт гаргав газар ашиглтын зориулт, байгь орчинд үзүүлэх нөлөөлөл, байгь орчныг хамгаах таар авах арга хэмжээний зард зэргийг харгзан сонголт хийнэ. гэсэн зохицуултыг баримтлан шийдвэр гаргах үүрэгтэй бөгөөд хариуцагч энэ үүргээ биелүүлээгүйгээс нэхэмжлэгчийн эрх, хууль ёсны ашиг сонирхлыг зөрчжээ.

Хариуцагч нэхэмжлэгчийн тусгай хамгаттай газар нутагт газар ашиглах хүсэлтээс ... бусдын ашиглтын газартай давхцсан, өөр газар газар ашиглах эрх олгосон... гэсэн үндэслэлээр татгзсан нь Тусгай хамгаттай газар нутгийн тухай хуулийн 35 дугаар зүйлийн 1-д Иргэн, аж ахуйн нэгж, байгууллага Газрын тухай хуулийн 44 дүгээр зүйлийн 8 дахь хэсэгт заасан журмыг баримтлан газар ашиглах тухай хүсэлтээ хамгатын захиргаа буюу хамгатын захиргаа байгуулаагүй тусгай хамгаттай газар нутагт сум, дүүргийн Засаг даргад гаргана, 36 дугаар зүйлийн 3-д Аял, жуулчл эрхлэх зориултаар газар ашиглах тухай хүсэлт гаргасан иргэн, аж ахуйн нэгж, байгууллагын аял, жуулчлын үйл ажиллагаа явуулах материлаг баазыг олон улсын стандарт, түвшинд хүргэсэн байдлыг нь харгзан сонголт хийнэ., 5-д Газар ашиглуулахаас татгзсан бол төрийн захиргааны төв байгууллагын шийдвэрт үүний штгаан, үндэслэлийг заана гэснийг зөрчжээ.

Хариуцагч захиргааны байгууллага өмнө гарсан шүүхийг шийдвэрийг гуйвуулж, ЧУЗХ ХХК-д 3,9 га газар ашиглах эрх олгохоос хууль бусаар татгзсаны улмаас нэхэмжлэгчийн тусгай хамгаттай газар нутагт газар ашиглах зөвшөөрөл хүссэн хүсэлтээ хуульд заасан журмын дагуу шийдвэрлүүлэх эрх зөрчигдсөн байх тул хариуцагчид нэхэмжлэгчийн хүсэлтийг зохих журмын дагуу шийдвэрлэхийг бус харин гаргасан хүсэлтийн дагуу тусгай хамгаттай газар нутагт газар ашиглуулах эрх олгохыг дагаж шийдвэрлэх нь зүйтэй гэж үзлээ.

Учир нь ЧУЗХ ХХК нь 2014 оноос хойш Х дүүргийн Богдхан уулын дархан цаазат газарт 3,9 га газар ашиглах хүсэлтийг хууль журамд заасан холбогдох баримтуудын хамт хүргүүлж, захиргааны байгууллагаас байгь орчны ерөнхий үнэлгээг батж, дэмжин байгь орчны нарийвчилсан үнэлгээ хийлгэн, байгь орчны менежментийн төлөвлөгөөний төслийг боловсруулан ирүүлэхийг дагасан атлаа ...хүсэлт гаргасан газар нь бусдын ашиглаж буй газартай давхцсан, өөр газар олгосон... гэсэн хууль бус үндэслэлүүдээр нэхэмжлэгчийн газар ашиглах эрхийг нь хууль бусаар удаа дараа зөрчиж, шүүхийн шийдвэрийг үндэслэлгүйгээр биелүүлэхээс татгзаж байгаа болно.

Нөгөөтэйгөөр Захиргааны ерөнхий хуулийн 4 дүгээр зүйлийн 4.2.5-д зааснаар захиргааны байгууллагын шийдвэр, үйл ажиллагаа бодит нөхцөл байдд тохирсон байх ёстойн дээр төрийн үйл ажиллагаанд тэгш байдлыг хангах зарчимтай. Нэхэмжлэгч эрх бүхий захиргааны байгууллагад газар ашиглах хүсэлтийг шаардлагатай баримт материын хамт бүрдүүлэн өгсөн, харин захиргааны байгууллагаас шийдвэр гаргах үйл ажиллагаа хийхээс хууль бусаар татгзаж байгаа тул дагаж шийдвэрлэх нь зүйд нийцнэ гэж үзлээ.

Гуравдагч этгээдийн хувьд шүүх хурдаанд оролцохоос татгзсанаа шүүхэд бичгээр мэдэгдсэн болно.

Захиргааны хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 106.1, 106.3.1, 106.3.4, 106.3.12-д заасныг удирдлага болгон ТОГТООХ нь:

1. Тусгай хамгаттай газар нутгийн тухай хуулийн 35 дугаар зүйлийн 1, 36 дугаар зүйлийн 3, 5-д заасныг баримтлан ЧУЗХ ХХК-ийн нэхэмжлэлийг бүхэлд нь хангаж, Байгь орчин, аял жуулчлын сайдын 2019 оны 10 дугаар сарын 03-ний өдрийн А/554 дүгээр тушаын НС байц ОТ ХХК-д газар ашиглуулах зөвшөөрөл олгосон 8.8 га газрын нэхэмжлэгчийн хүсэлт гаргасан 1,34 га газартай давхцсан хэсгийг хүчингүй болгож, нэхэмжлэгчид 3.9 га газар ашиглах эрх олгохоос татгзсан хариуцагчийн шийдвэрийг хууль бус болохыг тогтоож, ЧУЗХ ХХК-ийн хүсэлтийн дагуу 3,9 га газар ашиглах эрх олгохыг Байгь орчин, аял жуулчлын сайдад дагасугай.

2. Захиргааны хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 47 дугаар зүйлийн 47.1-т зааснаар нэхэмжлэгчээс улсын тэмдэгтийн хураамжид урьдчилан төлсөн 70200 төгрөгийг төсвийн орлогод хэвээр үлдээж, хариуцагчаас 70200 төгрөг гаргуулж нэхэмжлэгчид олгосугай.

Захиргааны хэрэг хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 114 дүгээр зүйлийн 114.1-д зааснаар хэргийн оролцогчид болон тэдгээрийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч, өмгөөлөгч нар шийдвэрийг эс зөвшөөрвөл шийдвэрийг гардаж авсан өдрөөс хойш 14 /арван дөрөв/ хоногийн дотор давж задах шатны шүүхэд гомдол гаргах эрхтэй.

 

 

 

ШҮҮГЧ Д.ЧАНЦАЛНЯМ