Шүүх | Нийслэл дэх Захиргааны хэргийн анхан шатны шүүх |
---|---|
Шүүгч | Лхагвасүрэнгийн Өлзийжаргал |
Хэргийн индекс | 128/2022/0133/З |
Дугаар | 128/ШШ2022/0440 |
Огноо | 2022-06-08 |
Маргааны төрөл | Төрийн хяналт шалгалт, |
Нийслэл дэх Захиргааны хэргийн анхан шатны шүүхийн Шийдвэр
2022 оны 06 сарын 08 өдөр
Дугаар 128/ШШ2022/0440
МОНГОЛ УЛСЫН НЭРИЙН ӨМНӨӨС
Нийслэл дэх Захиргааны хэргийн анхан шатны шүүхийн шүүгч Л.Өлзийжаргал даргалж, тус шүүхийн шүүх хуралдааны 5 дугаар танхимд нээлттэй хийсэн шүүх хуралдаанаар
Гомдол гаргагч: “Х***к*********” ХХК
Хариуцагч: Улаанбаатар хот дахь Гаалийн газрын гаалийн зөрчилтэй тэмцэх, хэрэг бүртгэх албаны Гаалийн улсын байцаагч Ж.А******* нарын хоорондын улсын хилээр бараа нэвтрүүлэх журам зөрчсөн зөрчлийн маргааныг хянан хэлэлцэв.
Шүүх хуралдаанд: Гомдол гаргагчийн төлөөлөгч Ц.А******, гомдол гаргагчийн өмгөөлөгч О.Б********, хариуцагч Ж.А*******, хариуцагчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч Ц.П*********, шүүх хуралдааны нарийн бичгийн дарга Ш.Ж********* нар оролцов.
ТОДОРХОЙЛОХ нь:
Манай хүсэлтийн дагуу Улаанбаатар хот дахь Гаалийн газрын удирдлагууд 2021 оны 11 дүгээр сарын 4-ны өдөр, 2021 оны 11 дүгээр сарын 8-ны өдрүүдэд хоёр удаа хуралдаж гаалийн бүрдүүлэлтээ ямар горимоор хэрхэн хийх чиглэл, зөвлөмжийг өгсөн юм. Улаанбаатар хот дахь Гаалийн газрын өгсөн чиглэл, зөвлөмжийн дагуу манай компанийн зүгээс ГЕГ-ын Гаалийн Хяналт шалгалтын Газарт 2021 оны 10 дугаар сарын 26-ны өдрийн д/21 тоот албан бичгээр “ОХУ-аас Монгол улс руу төрөл бүрийн харуул хамгаалалт, ангийн болон спорт сургалтын галт зэвсэг, сум, галт зэвсэгтэй адилтгах хэрэгсэл, дагалдаХ Бараа илгээгдсэн талаар мэдээлж, тухайн барааг Алтанбулаг хилийн боомтоор дамжуулан Улаанбаатар хот дахь гаалийн баталгаат агуулахад байршуулах, гаалийн бүрдүүлэлт хийх хүсэлтээ 22 хуудас баримтын хамтаар өгсөн. Улмаар бараагаа 2021 оны 11 дүгээр сарын 04-ний өдөр ОХУ-аас Алтанбулаг дах хилийн боомтоор дамжуулан гаалийн хяналтын дор, гаалийн замаар Улаанбаатар хот хүртэл тусгай зэвсэглэсэн бие бүрэлдэхүүний хамгаалалт дор тээвэрлэн, Улаанбаатар хот дахь Гаалийн газрын Техник Импортын гаалийн хяналтын бусад оруулж, гаалийн тур агуулахын нөхцөлөөр байршуулан, 2021 оны 11 дүгээр сарын 08-ны өдөр Гаалийн тухай хуулийн 142, 143 дугаар зүйл, мөн ГЕГ-ын даргын А/276 дугаар тушаалын нэгдүгээр хавсралтаар баталсан "Гаалийн баталгаат агуулахын гаалийн бүрдүүлэлтийн горимыг хэрэгжүүлэх журам"-ын холбогдох заалтуудын дагуу барааг гаалийн баталгаат агуулахын "700" горимд байршуулахаар IO1120/1124089, I01122 / IO1108 / IO1119/11241329 сүлжээний дугаар бүхий гаалийн мэдүүлгүүдээр гаальд мэдүүлсэн болно. Монгол Улсын хилээр бараа нэвтрүүлэх, Монгол Улсын нутаг дэвсгэрт барааг чөлөөт эргэлтэд оруулах харилцааны үндэслэлийг Гаалийн тухай хуулиар тогтоож өгсөн ба хамаарах эрх зүйн зөрчлийн шинжийг Гаалийн тухай хуульд заасан нэр, томьёо, журмыг үндэслэн тодорхойлох учиртай гэж бидний хувьд үзэж байна. Энэ утгаараа Гаалийн тухай хуулийн 4 дүгээр зүйлийн 4.1-т "Монгол Улсын нутаг дэвсгэрийг гаалийн нутаг дэвсгэр гэж үзнэ", 4.2-т "Монгол Улсын нутаг дэвсгэр дээр байгуулсан гаалийн баталгаат бүсийн болон чөлөөт бүсийн нутаг дэвсгэр нь тарифын болон тарифын бус хязгаарлалтын хувьд гаалийн нутаг дэвсгэрийн гадна байгаад тооцогдоно" гэж заасны дагуу гаалийн баталгаат бүсэд байршуулахаар мэдүүлж буй бараа нь Монгол Улсын нутаг дэвсгэрийн хувьд хилийн чанадад байгаа буюу Гаалийн нутаг дэвсгэрт нэвтэрсэн гэж тооцогдохгүй юм. Энэ талаар Гаалийн тухай хуулийн 4 дүгээр зүйлийн 4.4 дэх хэсэгт "Монгол Улсын нутаг дэвсгэр дээр байгуулсан гаалийн баталгаат бүсийг гаалийн нутаг дэвсгэрээс тусгаарласан шугам болон гаалийн хяналтын бүсийн хилийг гаалийн хилд тооцно" гэж тодорхой заасан. Мөн гаалийн хууль тогтоомжийн заалт, нэр томьёог нэг мөр ойлгох зорилгоор УДШ-ээс 2001 онд гаргасан 439-р тогтоолын 1.1 дэх хэсэгт гаалийн хилийн тухайд тайлбар хийхдээ " ... гаалийн нутаг дэвсгэрт оруулах, гаалийн нутаг дэвсгэрээс гаргаХ Бараа, тээврийн хэрэгсэлд эцсийн бүрдүүлэлт хийж буй хилийн, эсхүл гүний гаалийн байгууллагын гаалийн хяналтын талбайн хилийг ойлгоно. Гаалийн бүрдүүлэлтийг гүний болон хилийн гаалийн байгууллага хийсэн тохиолдолд анхны бүрдүүлэлт хийж байгаа гаалийн байгууллагын гаалийн хяналтын талбайн хил нь гаалийн хилд тооцогдохгүй" гэж тодорхойлж өгсөн байна. Улсын хилээр нэвтрүүлж байгаа барааны хувьд улсын хил нь гаалийн хил байдаг эрх зүйн зохицуулалттай. Уг хуулийн заалт, тайлбар ёсоор манай компани бараагаа Монгол Улсын Алтанбулагийн хилийн боомтоор оруулж, ГЕГ-т албан ёсоор мэдэгдэн зөвшөөрөл хүсч, гаалийн хяналтад гаалийн замаар тээвэрлэн Улаанбаатар хот дах "Техник импорт”-ын гүний гаалийн хяналтын бүсийн гаалийн түр агуулахын хяналтад оруулж байршуулсан байгаа нь орон зайн хувьд гаалийн нээлттэй баталгаат агуулаХ Бүхий гаалийн хяналтын талбайд, гаалийн хилээр нэвтрүүлээгүй, гаалийн хяналтад байгаа бараа болно. Мөн Гаалийн тухай хуулийн 143 дугаар зүйлийн 143.1-т "Гаалийн баталгаат агуулахын горимд байршуулах гадаадын бараа Монгол Улсын хилээр нэвтрүүлэхийг хориглосноос бусад тарифын бус хязгаарлалтад хамаарахгүй" гэж заасан бөгөөд мөн хуулийн 3 дугаар зүйлийн 3.1.3-т "гадаадын бараа" гэж энэ хуулийн 3.1.2-т зааснаас бусад барааг", 3.1.14-т "тарифын бус хязгаарлалт" гэж Монгол Улсын хилээр бараа нэвтрүүлэхийг хориглох, эсхүл эрХ Бүхий байгууллагын зөвшөөрөлтэйгөөр Монгол Улсын хилээр нэвтрүүлэх, тоон хязгаарлалт тогтооХ Болон бусад арга хэмжээг" ойлгохоор хуульд тодорхой тайлбарласан. Энэ нь улсын хилээр нэвтрүүлэхээр мэдүүлэХ Барааг Гаалийн баталгаат агуулахын горимд байршуулахаар мэдүүлсэн байдал нь тухайн барааг гаалийн хил нэвтрүүлсэн гэж үзэх үндэслэлгүй учраас ямар нэгэн тарифын болон тарифын бус хязгаарлалтад хамаарахгүй, тусгай зөвшөөрөл лицензийг шаардахгүй. Түүнчлэн Гаалийн тухай хуулийн 144 дүгээр зүйлийн 144.2-т "Гаалийн нээлттэй баталгаат агуулахад аж ахуйн нэгж, байгууллага, хувь хүний Монгол Улсын хилээр нэвтрүүлэхийг хориглосноос бусад бүх төрлийн барааг байршуулж болно" гэж заасан бөгөөд Монгол Улсын Засгийн газрын 2001 оны 54 дүгээр тогтоолын 1 дүгээр хавсралтаар баталсан "Монгол Улсын хилээр нэвтрүүлэхийг хориглосон барааны кодолсон жагсаалт", 2014 оны 378 дугаар тогтоолоор баталсан "Монгол Улсын хилээр нэвтрүүлэхийг хориглосон барааны кодолсон жагсаалтад нэмэлт, өөрчлөлт оруулах тухай" жагсаалтаар галт зэвсэг, сум, түүнтэй адилтгах хэрэгслийг Монгол Улсын хилээр нэвтрүүлэх, импортлохыг хориглоогүй байдаг. Монгол Улсын Засгийн газрын 2002 оны 219 дүгээр тогтоолын 2-р хавсралтаар батлагдсан "Улсын хилээр төрийн хяналтын дор нэвтрүүлэХ Бараанд экспорт, импортын лиценз олгох журам"-ын 2.1-т "Барааг экспортлох, импортлох лиценз хүссэн өргөдлийг энэ журмын 1 дүгээр хавсралтад заасан "MNS 5022 2001" стандартын "Е" маягтаар гаргана" гэж заасан бөгөөд Галт зэвсгийн тухай хууль болон энэхүү журамд тухайн галт зэвсэг, сум түүнтэй адилтгах хэрэгслийг хилийн чандаас оруулахаас өмнө заавал лиценз авах ёстой гэсэн шаардлагыг нарийвчлан зааж зохицуулж өгөөгүй журамтай, мөн 700 горим сонгон гаальд мэдүүлж байгаа нь тухайн барааг гаалийн хилээр нэвтрүүлж, гаалийн нутаг дэвсгэрт оруулж байгаа үйлдэл биш бөгөөд холбогдох хууль, журам зөрчсөн үйлдэлд хамаарахгүй. Гэтэл Улаанбаатар хот дахь Гаалийн газрын гаалийн зөрчилтэй тэмцэх, хэрэг бүртгэх албаны Гаалийн улсын байцаагч Ж.А******* нь 2022 оны 01 дүгээр сарын 20-ны өдрийн дугаар 0012516 Шийтгэлийн хуудсаар шийтгэл хүлээлгэж байгаа нь үндэслэлгүй юм.
Хоёр . Зөрчил шалган шийдвэрлэх тухай хуульд заасан процессын журмыг зөрчсөн тухайд: Зөрчил шалган шийдвэрлэх тухай хуулийн 1.2 дугаар зүйлийн 1-т "Зөрчил шалган шийдвэрлэх хууль тогтоомж нь Монгол Улсын Үндсэн хууль, Зөрчлийн тухай хууль, Эрүүгийн хэрэг хянан шийдвэрлэх тухай хууль, энэ хууль болон тэдгээртэй нийцүүлэн гаргасан хууль тогтоомжийн бусад актаас бүрдэнэ" гэж заасан. Гаалийн хилээр бараа нэвтрүүлэхтэй холбоотой асуудлыг нарийвчлан зохицуулсан хэм хэмжээ буюу Гаалийн Ерөнхий газрын даргын 2019 оны А/275 тушаалын хавсралтаар батлагдсан "Гаалийн хилээр нэвтрүүлэХ Бараа тээврийн хэрэгсэлд гаалийн хяналт нийтлэг журам"-д заасан шалгалт, үзлэг хийх хуулиар хүлээсэн үүргээ биелүүлэлгүй уг журмын 5 дугаар зүйлийн 5.35-т “Бараа, тээврийн хэрэгслийг гаалийн хяналтад хяналтаас гаргахыг зөвшөөрөх хүртэл хугацаанд бараа, тээврийн хэрэгсэлд хийж байгаа гаалийн хяналт, шалгалтад зөрчил, хэрэг бүртгэлт хариуцсан гаалийн улсын байцаагч, албан тушаалтан оролцохгүй" гэж заасныг зөрчиж манай компанийн гаалийн хяналт шалгалт хийлгэхээр бүрдүүлэн өгсөн бичиг баримт дээр огт шалгалт хийгээгүй байхад Гаалийн зөрчилтэй тэмцэх, хэрэг бүртгэх албаны гаалийн улсын байцаагч нарын зүгээс шууд зөрчлийн хэрэг бүртгэлтийн хэрэг нээж байгаа нь хэт нэг талыг барьж, процессын журмыг зөрчиж байна. Монгол улсын 2006 онд нэгдэн орсон "Гаалийн бүрдүүлэлтийн горимыг хялбарчлах, уялдуулах тухай олон улсын Конвенци"-ийн тусгай хавсралтыг "D" хэсгийн 4.4 дэх стандартыг гаалийн байгууллага хэрэгжүүлэхдээ импортлогч нарын гаалийн баталгаат агуулахын горимд байршиХ Бараанд тарифын болон тарифын бус хязгаарлалт шаарддаггүй, бараанд гаалийн нутаг дэвсгэрт оруулах горим сонгох тохиолдолд тухайн тарифын хязгаарлалттай бараанд шаардагдах лиценз, тусгай зөвшөөрөл бусад бичиг баримтыг бүрдүүлэхэд хангалттай хугацаа гаргаж өгөх үүрэг хүлээлгэдэг билээ. Эдгээр хууль, эрх зүйн зохицуулалтын дагуу манай бараанд шаардагдах лицензийг барааг хилийн чандаас оруулаагүй байхад авна гэсэн ямар нэгэн хууль, журмын нарийвчилсан заалт байдаггүй. Түүнчлэн Засгийн Газрын 2002 оны 219 дүгээр тогтоолын 2 дугаар хавсралт “Улсын хилээр төрийн хяналтын дор нэвтрүүлэХ Бараанд экспорт, импортын лиценз олгох журам"-д заасны дагуу Улаанбаатар хот дах гаалийн газрын гаалийн хяналтын бүсүүдэд болон баталгаат агуулахуудад эрХ Бүхий байгууллагуудаас лицензээ бичигдэн гарахыг хүлээсэн олон аж ахуйн нэгжийн тарифын бус хязгаарлалттай бараа байгаа гэдэг нь эргэлзээгүй юм. Мөн Зөрчлийн хэрэг материалтай 2022 оны 01 дүгээр сарын 26-ны өдөр танилцахад Улаанбаатар хот дахь Гаалийн газрын Гаалийн зөрчилтэй тэмцэх , хэрэг бүртгэх албаны гаалийн улсын байцаагч Ж.А******* 2022 оны 01 дүгээр сарын 19-ний өдрийн "Битүүмжилсэн хөрөнгө, орлого, эд зүйлийг эзэмшигчид нь буцаан олгох тухай" тэмдэглэл үйлдэж, уг тэмдэглэлдээ манай "Х***к*********" ХХК-ийн барааг буцаан өгсөн мэт хуурамч бичиг баримт үйлдсэн байна. Гаалийн улсын байцаагч Ж.А*******-тай тэр өдөр би өмгөөлөгчийн хамтаар утсаар ярьж, зөрчлийн хэргийг хэрхэн шийдвэрлэсэн талаар тодруулахад Ж.А******* нь өвчтэй байгаа тул ажилдаа очихгүй байгаа талаар мэдэгдсэн. Мөн одоог хүртэл манай компанийн барааг буцаан олгоогүй атлаа буцаан олгосон гэж хуурамч тэмдэглэл үйлдэж, хяналт тавьж буй прокурорыг хууран мэхэллээ.
Гурав. Шийтгэлийн хуудас хуулийн шаардлага хангаагүй тухайд: Tyxaйн 0012516 шийтгэлийн хуудсаар манай компанийг "Галт зэвсэг улсын хилээр нэвтрүүлэх журам зөрчсөн" гэх үндэслэлээр Зөрчлийн тухай хуулийн 5.6 дугаар зүйлийн 9 дэх хэсэгт заасан зөрчил үйлдсэн гэж буруутган шийтгэл оногдуулсан нь үндэслэлгүй юм. Зөрчлийн тухай хуулийн 5.6 дугаар зүйлийн 9 дэх хэсэгт заасан Галт зэвсэг улсын хилээр нэвтрүүлэх ямар журам зөрчсөн эсэх, уг журмын хэд дэх зүйл, заалтад заасан ямар шаардлагыг хангаагүй болох талаар тодорхой дурдаагүй байна. Энэ нь Захиргааны ерөнхий хуулийн 39 дүгээр зүйлийн 1 дэх хэсэгт заасан захиргааны актын агуулга ойлгомжтой, тодорхой байна гэсэн хуулийн шаардлагыг хангаагүй. Захиргааны хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 14 дүгээр зүйлд зааснаар 30 хоногийн дотор шүүхэд хандаж гомдол, нэхэмжлэл гаргахаар заасан байхад Гаалийн улсын байцаагч Ж.А******* 0012516 дугаартай шийтгэлийн хуудас дээрээ 5 хоногийн дотор гомдол гаргах эрхтэй гэж бичсэн нь Захиргааны ерөнхий хуулийн 40 дүгээр зүйлийн 2 дахь хэсгийн 2.5-д "захиргааны актыг хүлээн зөвшөөрөхгүй тохиолдолд гомдлыг хандан гаргах этгээд болон хугацааг заах гэсэн захиргааны актад байх хэлбэрийн шаардлагыг зөрчиж байна. Иймд Улаанбаатар хот дахь Гаалийн газрын гаалийн зөрчилтэй тэмцэх , хэрэг бүртгэх албаны Гаалийн улсын байцаагч Ж.А*******-ын 2022 оны 01 дүгээр сарын 20-ны өдрийн 0012516 Шийтгэлийн хуудсыг хүчингүй болгож өгнө үү.” гэжээ.
Нэхэмжлэлийн шаардлага 2-д: "Зөрчил шалган шийдвэрлэх тухай хуульд заасан процессын журмыг зөрчсөн тухай: ЭрХ Бүхий албан тушаалтан зөрчил шалган шийдвэрлэх тухай хуулийн 6.1 дүгээр зүйл, 6.2 дугаар зүйл, 6.7 дугаар зүйл, 6.8 дугаар зүйл, 6.9 дүгээр зүйлүүдэд тус тус заасны дагуу зөрчлийн хэрэг бүртгэлтийн ажиллагааг Нийслэлийн Прокурорын газрын хяналтын прокурор, зөрчлийн хэрэг удирдах албан тушаалтны хяналтад дор явуулж, тус хуулийн 6.9 дүгээр зүйлийн 1 дэх хэсэгт "ЭрХ Бүхий албан тушаалтан зөрчлийн хэрэг бүртгэлтийг дуусгахаас өмнө оролцогч, тэдгээрийн өмгөөлөгчийг зөрчлийн хэрэгтэй танилцаХ Боломжоор хангана." заасныг баримтлан "Х Б" ХХК-ны захирал А, өмгөөлөгч болоХ Батсүх нарт 2022 оны 01 сарын 19-ны өдөр танилцуулан, Зөрчил шалган шийдвэрлэх тухай хуулийн 6.10 дугаар зүйлийн 1.2 дахь заалтын дагуу шийтгэл оногдуулж зөрчлийн хэрэг бүртгэлтийг дуусгасан байна. ЭрХ Бүхий албан тушаалтан нь шийтгэл оногдуулахдаа хуулийн этгээдийн зөрчил үйлдсэнийг нотлоХ Баримт бүрдсэн, тухайн үйлдэл нь Зөрчлийн тухай хуульд заасан шийтгэл оногдуулах зүйл, хэсэг, заалтад нийцэж байгаа гэж үзэн Зөрчлийн тухай хуулийн тусгай ангийн 5.6 зүйлийн 9 хэсэгт заасны дагуу хуулийн этгээдийн 1000 нэгжтэй тэнцэх төгрөгөөр торгох гэснийг баримтлан 0012516 дугаартай шийтгэлийн хуудсаар шийтгэл оногдуулсан байна. Мөн "Х Б" ХХК-ний өмгөөлөгч О.Б********атсүхийн Нийслэлийн прокурорын газарт гаргасан гомдлын хариуг 2021 оны 12 дугаар сарын 28-ны 1/57 дугаар бүхий албан тушаалтны шийдвэр үндэслэл бүхий байх тул гомдлыг хүлээн авахаас татгалзаж шийдвэрлэсэн талаар мэдэгдэж, Зөрчил шалган шийдвэрлэх тухай хуулийн 6,10 дугаар зүйлд зааснаар зөрчлийн хэрэг бүртгэлийг дуусгаж, шийдвэр гаргах эрхийг эрХ Бүхий албан тушаалтан хэрэгжүүлдэг болохыг мөн дурдсан албан бичгийг хүргүүлж байсан байна.
Нэхэмжлэлийн шаардлага 3-д өгөх тайлбар: "Х Б" ХХК-ны 2102000437 тоот дугаартай зөрчлийн хэрэг бүртгэлтийг дуусгаж Зөрчил шалган шийдвэрлэх тухай хуулийн 6.10 дугаар зүйлийн 1.2 дах хэсэгт заасныг үндэслэж эрХ Бүхий албан тушаалтан Ж.А*******лтанбат 2022 оны 01 дүгээр сарын 20-ны өдөр Зөрчлийн тухай хуулийн тусгай ангийн 5.6 дугаар зүйлийн 9 хэсэгт заасны дагуу "Галт зэвсэг, сумыг улсын хилээр нэвтрүүлэх журам зөрчсөн нь эрүүгийн хариуцлага хүлээлгэхээргүй бол хүнийг нэг зуун нэгжтэй тэнцэх хэмжээний төгрөгөөр , хуулийн этгээдийг нэг мянган нэгжтэй тэмцэх хэмжээний төгрөгөөр торгоно" гэж заасны дагуу 0012516 шийтгэлийн хуудсаар шийтгэл оногдуулсан. Захиргааны хэрэг шүүхэд хэрэг хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 14 дүгээр зүйлд зааснаар 30 хоногийн дотор шүүхэд хандаж гомдол, нэхэмжлэл гаргахаар заасан байхад гаалийн улсын байцаагч Ж.А*******лтанбат нь 0012516 дугаартай шийтгэлийн хуудас дээрээ 5 хоногийн дотор гомдол гаргах эрхтэй гэж бичсэн нь Захиргааны ерөнхий хуулийн 40 дүгээр зүйлийн 2 дахь хэсгийн 2.5 - д " захиргааны актыг хүлээн зөвшөөрөхгүй тохиолдолд гомдлыг хандан гаргах этгээд болон хугацааг заах" гэсэн захиргааны актад байх хэлбэрийн шаардлагыг зөрчөөгүй гэж үзэж байна. Шийтгэврийн хуудас дээрээ гомдол гаргах хугацааг 5 хоног гэж бичиж, бичиглэлийн алдаа гаргасан хэдий ч холбогдогчийг гомдол гаргах эрхээр нь хангаж, захиргааны актын үндсэн зохицуулалт, утга, агуулгыг өөрчлөгдөөгүй гэж үзэж байна. Иймд Улаанбаатар хот дахь Гаалийн газрын гаалийн зөрчилтэй тэмцэх, хэрэг бүртгэх албаны гаалийн улсын байцаагч Ж.А*******лтанбат миний 2022 оны 01 сарын 20-ны өдрийн 0012516 Шийтгэлийн хуудсыг хүчингүй болгохоос татгалзаж байна.” гэв.
ҮНДЭСЛЭХ нь:
1. Шүүх энэ хэрэгт цугларсан бичгийн нотлоХ Баримтууд, нэхэмжлэгч, хариуцагч, тэдгээрийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч, өмгөөлөгч нараас шүүхэд болон хуралдаанд гаргасан тайлбарыг шинжлэн судлаад, дараах хууль зүйн үндэслэлүүдээр “Х Б” ХХК-ийн гомдлын шаардлагыг бүхэлд нь хэрэгсэхгүй болгож шийдвэрлэв.
2. Улаанбаатар хот дахь Гаалийн газрын гаалийн зөрчилтэй тэмцэх, хэрэг бүртгэх албаны Гаалийн улсын байцаагч Ж.А******* Зөрчлийн тухай хуулийн 5.6 дугаар зүйлийн 9 дэх хэсэгт “Галт зэвсэг, сумыг улсын хилээр нэвтрүүлэх журам зөрчсөн нь эрүүгийн хариуцлага хүлээлгэхээргүй бол хүнийг нэг зуун нэгжтэй тэнцэх хэмжээний төгрөгөөр, хуулийн этгээдийг нэг мянган нэгжтэй тэнцэх хэмжээний төгрөгөөр торгоно.” гэж зааснаар “Х Б” ХХК-ийг 1,000,000 төгрөгөөр торгожээ.
3. Хууль зүйн сайд, Сангийн сайдын 2015 оны 11 дүгээр сарын 04-ний өдрийн А/251, 304 тоот хамтарсан тушаалаар “Галт зэвсэг, сум, галт зэвсэгтэй адилтгах хэрэгсэл импортлох, худалдаХ Болон спорт-сургалтын үйл ажиллагаа эрхлэх тусгай зөвшөөрөлтэй иргэн, хуулийн этгээд галт зэвсэг, сум, галт зэвсэгтэй адилтгах хэрэгслийг улсын хилээр нэвтрүүлэх журам”-ыг баталсан байХ Бөгөөд уг журмын Гурав-ын 3.1-д “Галт зэвсэг, сум, галт зэвсэгтэй адилтгах хэрэгслийг улсын хилээр нэвтрүүлэх зөвшөөрөл авсан иргэн, хуулийн этгээд гаалийн хилээр нэвтрүүлэХ Барааны мэдүүлгийг гаалийн хууль тогтоомжид заасны дагуу гаалийн байгууллагад шаардагдаХ Бичиг баримтын хамт бүрдүүлсэн байна.” гэж заажээ.
4. Хэрэгт авагдсан баримт, хэргийн оролцогчдын тайлбараас үзвэл “Х****Б********” ХХК нь Алтанбулаг боомтоор 2021 оны 11 дүгээр сарын 3-ны өдөр галт зэвсэг, сум, галт зэвсэгтэй адилтгах хэрэгслийг оруулж ирэх үед дээрх журамд заасан “Галт зэвсэг, сум, галт зэвсэгтэй адилтгах хэрэгслийг улсын хилээр нэвтрүүлэх зөвшөөрөл” гараагүй байжээ.
5. “Х**** Б*****” ХХК нь Хууль зүйн сайдын 2016 оны 4 дүгээр сарын 15-ны өдрийн А/112 дугаар тушаалаар иргэний болон харуул хамгаалалтын зориулалттай галт зэвсэг, сум, галт зэвсэгтэй адилтгах хэрэгслийг импортлох, нийтэд худалдах тусгай зөвшөөрлийг 6 жилийн хугацаагаар авсан байна.
6. Мөн Хууль зүй, дотоод хэргийн сайдын 2021 оны 4 дүгээр сарын 5-ны өдрийн А/64 дүгээр тушаалыг үндэслэн Галт зэвсэг, сум импортлох, нийтэд худалдах тусгай зөвшөөрөлтэй аж ахуйн нэгжүүдэд 2021 онд галт зэвсэг, сум улсын хилээр нэвтрүүлэх зөвшөөрөл олгох хуваарилалтыг хийсэн байХ Бөгөөд “Х Б” ХХК-д галт зэвсэг ан агнах 114 ширхэг, сум 6.4 мм хүртэлх калибр 171428 ширхэг, сум 6.5 түүнээс дээш мм-ийн калибр 40000 ширхэг, үрлэн сум 857 ширхэг, харуул хамгаалалтын галт зэвсэг 21 ширхэг, харуул хамгаалалтын сум 714 ширхэгийг оруулж ирэхийг зөвшөөрчээ.
7. “Х Б” ХХК тусгай зөвшөөрөл хүссэн өргөдлөө 2021 оны 10 дугаар сарын 01-ний өдөр комисст гаргасан боловч Галт зэвсэг, сум, галт зэвсэгтэй адилтгах хэрэгсэл импортлох, худалдаХ Болон спорт-сургалтын үйл ажиллагаа эрхлэх тусгай зөвшөөрөлтэй иргэн, хуулийн этгээд галт зэвсэг, сум, галт зэвсэгтэй адилтгах хэрэгслийг улсын хилээр нэвтрүүлэх журмын 2.5-д “Галт зэвсгийн тухай хуулийн 16.3 дахь хэсэгт заасан Комисс өргөдөл болон хавсаргасан баримт бичгийг хүлээн авснаас хойш ажлын 14 өдрийн дотор хянаж, санал, дүгнэлт гаргана.” гэж заасан хугацаанд дүгнэлт гараагүй, 2021 оны 11 дүгээр сарын 2-ны өдөр гарсан нь тухайн зөрчлийг гарахад нөлөөлсөн байХ Боловч энэ нь гаалийн улсын байцаагчийг буруутгах үндэслэл болохгүй юм.
8. Гомдол гаргагчийн өмгөөлөгчөөс гаалийн нээлттэй баталгаат агуулаХ Бүхий гаалийн хяналтын талбайд 700 горим сонгон мэдүүлж байгаа нь гаалийн хилээр нэвтрүүлээгүй, өөрөөр хэлбэл “улсын хилээр нэвтрүүлээгүй” гэж тайлбарлаж байгаа нь үндэслэлгүй байна.
9. Учир нь Монгол Улсын хилийн тухай хуулийн 4 дүгээр зүйлийн 4.1-д “Монгол Улсын нутаг дэвсгэрийн зах хязгаарыг газрын гадаргуу, усны мандал дээр хил залгаа улсын нутаг дэвсгэрийн хязгаараас зааглаж, Монгол Улсын олон улсын гэрээгээр тодорхойлж, тогтоосон шугамыг Монгол Улсын хил гэнэ. Уг шугамаас эгц дээш агаарын, мөн шугамаас эгц доош газрын хэвлийн хил байна.” гэж заасан тул Сэлэнгэ аймгийн Алтанбулаг хилийн боомтоор орж ирэхээс өмнө улсын хилээр нэвтрүүлэх зөвшөөрлийг авсан байх ёстой гэсэн хариуцагчийн тайлбар үндэслэлтэй байна.
10. Гомдол гаргагчаас Гаалийн хилээр нэвтрүүлэХ Бараа тээврийн хэрэгсэлд гаалийн хяналт тавих нийтлэг журмын дагуу манай компанийн бүрдүүлэн өгсөн баримт бичигт хяналт шалгалт хийсэн нь зөрчлийн хэргийн материалаас харагдаж байХ Бөгөөд тус компанийн оруулж ирсэн бараа нь журамд зааснаар тусгай зөвшөөрлийн дагуу оруулж ирэХ Бараа байХ Бөгөөд 2 удаа хэсэгчлэн оруулсан байна. Мөн шийтгэлийн хуудаст хариуцагч шүүхэд гомдол гаргах хугацааг 5 хоног гэж бичсэн техникийн алдаа нь зөрчлийг үгүйсгэх үндэслэл болохгүй бөгөөд нэхэмжлэгчийн эрхийг зөрчөөгүй, шүүх хуулийн этгээдийн гомдлоор хэрэг үүсгэн шалгасан.
11. Дээрх нөхцөл байдлуудыг нэгтгэн дүгнэж үзвэл ”Х****Б********” ХХК нь Зөрчлийн тухай хуулийн 5.6 дугаар зүйлийн 9 дэх хэсэгт заасан зөрчлийг гаргасан болох нь тогтоогдсон, гаалийн улсын байцаагч Зөрчил шалган шийдвэрлэх тухай хуульд заасан журмын дагуу ажиллагааг хуулийн дагуу бүрэн хийж гүйцэтгэсэн байх тул 2022 оны 01 дүгээр сарын 22-ны өдрийн 0012616 дугаар шийтгэлийн хуудас нь хууль зүйн үндэслэлтэй гэж үзэн гомдлын шаардлагыг бүхэлд нь хэрэгсэхгүй болгож шүүх шийдвэрлэв.
Захиргааны хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 106 дугаар зүйлийн 106.1, 106.3, 106.3.14 дэх хэсэгт заасныг тус тус удирдлага болгон
ТОГТООХ нь;
1. Зөрчлийн тухай хуулийн 5.6 дугаар зүйлийн 9, Монгол Улсын хилийн тухай хуулийн 4 дүгээр зүйлийн 4.1, Галт зэвсгийн тухай хуулийн 19 дүгээр зүйлийн 19.1 дэх хэсэгт заасныг тус тус баримтлан “Х Б” ХХК-ийн Улаанбаатар хот дахь Гаалийн газрын гаалийн зөрчилтэй тэмцэх, хэрэг бүртгэх албаны Гаалийн улсын байцаагч Ж.А*******-д холбогдуулан “2022 оны 01 дүгээр сарын 22-ны өдрийн 0012616 дугаар шийтгэлийн хуудсыг хүчингүй болгуулах” шаардлага бүхий гомдлыг бүхэлд нь хэрэгсэхгүй болгосугай.
2. Улсын тэмдэгтийн хураамжийн тухай хуулийн 7 дугаар зүйлийн 7.1.2, Захиргааны хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 47 дугаар зүйлийн 47.1 дэх хэсэгт заасны дагуу нэхэмжлэгчээс улсын тэмдэгтийн хураамжид урьдчилан төлсөн 70200 төгрөгийг төсвийн орлогод хэвээр үлдээсүгэй.
3. Захиргааны хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 113 дугаар зүйлийн 113.2 дахь хэсэгт заасны дагуу хэргийн оролцогчид, тэдгээрийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч, өмгөөлөгч нь шийдвэрийг эс зөвшөөрвөл шийдвэрийг гардан авсан өдрөөс хойш 5 хоногийн дотор давж заалдах журмаар гомдол гаргах эрхтэй болохыг мэдэгдсүгэй.
ШҮҮГЧ Л.ӨЛЗИЙЖАРГАЛ