Шүүх | Нийслэлийн Иргэний хэргийн давж заалдах шатны шүүх |
---|---|
Шүүгч | Дашцоодолын Нямбазар |
Хэргийн индекс | 183/2021/03369/и |
Дугаар | 210/МА2022/00769 |
Огноо | 2022-04-22 |
Маргааны төрөл | Бусад хуулиар, |
Нийслэлийн Иргэний хэргийн давж заалдах шатны шүүхийн Магадлал
2022 оны 04 сарын 22 өдөр
Дугаар 210/МА2022/00769
2022 оны 04 сарын 22 өдөр | Дугаар 210/МА2022/00769 |
“В р ” СӨХ-ны нэхэмжлэлтэй
иргэний хэргийн тухай
Нийслэлийн Иргэний хэргийн давж заалдах шатны шүүхийн шүүгч Ц.Ичинхорлоо даргалж, шүүгч Г.Даваадорж, шүүгч Д.Нямбазар нарын бүрэлдэхүүнтэй, тус шүүхийн танхимд хийсэн шүүх хуралдаанаар
Хан-Уул дүүргийн Иргэний хэргийн анхан шатны шүүхийн 2022 оны 02 сарын 21-ний өдрийн 0 дугаар шийдвэртэй, нэхэмжлэгч “В р ” СӨХ-ны нэхэмжлэлтэй, хариуцагч С.З д холбогдох, дундын өмчлөлийн эд зүйлийн ашиглалт, засвар үйлчилгээтэй холбогдсон зардал 3,916,782.46 төгрөг гаргуулах тухай иргэний хэргийг хариуцагч талын гаргасан давж заалдах гомдолд үндэслэн шүүгч Д.Нямбазар илтгэснээр хянан хэлэлцэв.
Шүүх хуралдаанд: нэхэмжлэгчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч Г.У, хариуцагчийн өмгөөлөгч Ж., шүүх хуралдааны нарийн бичгийн дарга С.Буянхишиг нар оролцов.
ТОДОРХОЙЛОХ нь:
Иймд хариуцагч С.З гоос СӨХ-ны засвар, үйлчилгээний зардал 3,916,782 төгрөгийг гаргуулж өгнө үү.
а. “В р ” СӨХ-ны хариуцаж буй орон сууцнууд нь 2019 оны 11 сард ашиглалтад орсон нийт 4 блок 155 айлын орон сууц гэдэг дээр талууд огт маргадаггүй бөгөөд анхдугаар хурлын тэмдэглэлд “Ирвэл зохих 80 сууц өмчлөгчдөөс биечлэн ирсэн 58 хүн, итгэмжлэлээр оролцсон 3 хүн, нийт саналын эрхтэй 61 хүн оролцож 76.25 хувийн ирц бүрдсэн тул хурал эхлэв” гэж бичсэн байдаг. Өөрөөр хэлбэл уг хуралд 155 айл ирвэл зохих ёстой юу 80 айл буюу сууц өмчлөгч ирвэл зохих юм уу гэдгийг бүрэн тогтоолгүй, 61 хүн оролцсоныг 76.25 хувийн ирцтэй гэж тооцоолж байгаа нь үндэслэлгүй юм. Энэ талаар Сууц өмчлөгчдийн холбооны эрх зүйн байдал, нийтийн зориулалттай орон сууцны байшингийн дундын өмчлөлийн эд хөрөнгийн тухай хуулийн 9.2, 9.3, 9.5-д хууль зүйн үндэслэлийг тодорхой заасан байдаг. Шүүх хуулийн дээрх зохицуулалтаар тус СӨХ-ны бүх гишүүдийн хурлын ирцийг хэрхэн тооцож байгаа, дундын өмчлөлийн эд хөрөнгийн засвар, хамгаалалт, үйлчилгээтэй холбогдсон зардлыг хуваарилах асуудлыг хуралдаа оролцож буй гишүүдийн гуравны хоёроос доошгүй хувийн санал нь хичнээн гишүүний санал байх ёстой эсэхэд хэрхэн дүгнэлт хийсэн нь тодорхойгүй байна.
б. Аливаа сууц өмчлөгчдийн холбоо байгуулагдаж байгаа бол “Холбооны дүрэм”-ийн төслийг СӨХ байгуулах анхдугаар хурлаар хэлэлцүүлж, батлуулах ёстой байдаг. Гэтэл анхдугаар хурлын хэлэлцэх асуудалд холбооны үйл ажиллагааны үндсэн баримт бичиг болох дүрмийг хэлэлцэж, батлах асуудлыг багтаагаагүй буюу огт хэлэлцээгүй болох ньтус хурлын тэмдэглэлээс тодорхой харагддаг. Нэхэмжлэгчийн төлөөлөгч нь анхан шатны шүүх хуралдаан дээр тус СӨХ нь дүрэмтэй гэх боловч уг дүрмээ нотлох баримтаар гаргаж өгөөгүйг шүүх анхаарч үзээгүй. Өөрөөр хэлбэл, сууц өмчлөгчдийн холбооны үйл ажиллагааг зохицуулж буй хуулийн 6.2-т “Холбооны дүрмийг бүх гишүүдийн хурлаар хэлэлцэж батална”, 6.1.6-д “сууц өмчлөгч бүрээс дундын өмчлөлийн эд хөрөнгийн ашиглалт, хамгаалалт, засвар үйлчилгээ, орон сууцны байшингийн харуул хамгаалалттай холбогдсон зардлыг санхүүжүүлэхэд оролцох журам” зэргийг бүх гишүүд дүрмэндээ хэрхэн тусгасан эсэхийг тогтооход ач холбогдолтой баримт юм. Холбооны дүрэмд заасан зардлыг санхүүжүүлэхтэй холбоотой журмыг үзэх зайлшгүй шаардлага нь анхдугаар хурлын тэмдэглэлд дундын өмчлөлийн эд хөрөнгийн засвар үйлчилгээний тогтмол зардал 166,630, дундын өмчлөлийн хэрэглээний хувьсах зардал 650 төгрөг байна гэж тусгагдсан байна. Харин анхдугаар хурлын 0 тогтоол-д нэг м.кв тутамд 650 төгрөг байна хэмээн зөрүүтэй байдлаар тусгагдсан. Өөрөөр хэлбэл тогтмол зардал гэдэгт юу юу багтаж байгаа вэ, хувьсах зардалд юу юу багтаж байгаа вэ, м.кв буюу талбай нь байшингийн нийтийн эзэмшлийн нийт талбайн хэмжээ юм уу нийтийн эзэмшлийн бус СӨХ-ны гишүүний өөрийн өмчлөлийн орон сууцны нийт талбайн хэмжээ юм уу гэдэг нь ойлгомжгүй буюу хавтаст хэрэгт байгаа баримтууд илтэд зөрүүтэй байдаг.
в. СӨХ-ны үйл ажиллагааг зохицуулсан хуулийн 16.5-д “Дундын өмчлөлийн эд хөрөнгийн засвар, үйлчилгээтэй холбогдсон зардал хуваарилах асуудлыг бүх гишүүдийн хурлаар шийдвэрлэнэ” гэж заасан байхад 2020 оны 05 сарын 22, 2021 оны 06 сарын 20-ны өдрийн СӨХ-ны Удирдах зөвлөл, Хяналтын зөвлөлийн хамтарсан тогтоолоор өөрчлөлт оруулсан нь хууль зөрчсөн шийдвэр болсон байхад анхан шатны шүүх хуулийн энэхүү заалтыг огт хэрэглэхгүй нотлох баримтуудыг хэрэгт хамааралтай, ач холбогдолтой, үнэн зөв, эргэлзээгүй талаас нь үнэлэх үүргээ зохих ёсоор хэрэгжүүлээгүйн улмаас шүүхийн шийдвэр үндэслэл бүхий байх хуулийн шаардлагад нийцээгүй.
г. СӨХ-ны төлбөр, хураамж гэх өндөр дүнтэй мөнгө буюу 300,000,000 гаруй төгрөгт олон шаардлагагүй, үндэслэлгүй зардлууд багтсан байдаг. Сууц өмчлөгчдийн холбооны эрх зүйн байдал, нийтийн зориулалттай орон сууцны байшингийн дундын өмчлөлийн эд хөрөнгийн тухай хуулийн 7.2.7-д “байшин болон харуул хамгаалалтын асуудал”-ыг зөвхөн бүх гишүүдийн хурлаар хэлэлцэж шийдвэрлэх талаар тусгасан байдаг. Гэтэл СӨХ-ны гүйцэтгэх захирал Б.Зоригт нь 2020 оны 10 сарын 01-ний өдөр “Харуул хамгаалалтын гэрээ”-г “Мөнх апачи” ХХК-тай байгуулсан нь хуулийн дээрх заалтыг зөрчиж хийсэн гэрээ буюу бүх гишүүдийн хурлаар огт хэлэлцээгүй асуудлыг дур мэдэн гэрээ байгуулж, уг зардлыг СӨХ-ны гишүүдээр буюу хариуцагч С.З гоор төлүүлэх гэж нэхэмжилж байна.
д. Мөн хариуцагч С.З гоос нэхэмжилж буй төлбөрийн харгалзах хугацаанд Ковид-19 цар тахлаас хамааралтай хууль тогтоомжуудын хүрээнд нийтийн эзэмшлийн талбайн цахилгаан, дулаан, цэвэр, бохир ус болон нийгмийн даатгалын шимтгэл зэрэг төлбөрүүдийг бүрэн болон хэсэгчилэн чөлөөлсөн зэргийг шүүх огт анхаарч үзээгүй болно.
Иймд анхан шатны шүүхийн шийдвэрийг хүчингүй болгож, нэхэмжлэлийг бүхэлд нь хэрэгсэхгүй болгож өгнө үү.
ХЯНАВАЛ:
3.а. Нэхэмжлэгч “В р ” СӨХ нь Хан-Уул дүүргийн 4-р хорооны нутаг дэвсгэрт байршилтай 476, 477, 478, 479 дугаар байруудыг хамруулан үйл ажиллагаа явуулдаг бөгөөд тус СӨХ-г эрх бүхий байгууллага анх 2019 оны 12 сарын 24-ний өдөр бүртгэн гэрчилгээ олгож, улмаар 2021 оны 07 сарын 26-ны өдөр гэрчилгээний хугацааг сунгаж, шинэчлэн олгосон, мөн хариуцагч С.З нь тус СӨХ-ны харьяалдаг 477 дугаар байрны 11 тоот хаягт оршин суудаг болох нь хэргийн баримт, зохигчдын тайлбараар тогтоогдсон. /хх 93, 3/
3.б. “В р ” хотхоны оршин суугчид 2019 оны 11 сарын 30-ны өдөр бүх гишүүдийн хурлыг зохион байгуулж, анхдугаар хуралд орох ёстой 80 гишүүнээс 58 хүн биечлэн, 3 хүн итгэмжлэлээр, нийт 61 хүн буюу 76.25%-ийн ирцтэйгээр Удирдах зөвлөлийн гишүүдийг сонгож, дундын өмчлөлийн эд хөрөнгийн ашиглалтын тогтмол зардлыг 166,630 төгрөг, дундын өмчлөлийн эд хөрөнгийн ашиглалтын хувьсах зардлыг 1 м.кв тутам 650 төгрөг, авто гараашийн төлбөрийг 30,000 төгрөгөөр тус тус тогтоосон нь хэрэгт авагдсан “В р ” СӨХ-ны анхдугаар хурлын протокол, анхдугаар хурлын 19/01-2, 19/02-2, 0 тогтоолоор тус тус тогтоогдож байна. /хх 96, 45, 46, 47/
“Тус хотхон нь 2019 онд ашиглалтад орсон, тухайн цаг үед нийт 155 айлын орон сууцанд 80 айл өрх оршин сууж байсан” гэсэн нэхэмжлэгч талын тайлбарыг хариуцагч тал баримтаар няцаагаагүй. Хэрэв “155 айл өрх буюу сууц өмчлөгч оршин сууж байсан, ирц хүрээгүй” гэж тайлбарлаж байгаа бол хариуцагч тал уг тайлбараа Иргэний хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 25 дугаар зүйлийн 25.2.2, 38 дугаар зүйлийн 38.1 дэх хэсэгт заасны дагуу өөрөө нотлох үүрэгтэй.
Иймд тус СӨХ-ны 2019 оны 11 сарын 30-ны өдрийн бүх гишүүдийн хурлын ирц Сууц өмчлөгчдийн холбооны эрх зүйн байдал, нийтийн зориулалттай орон сууцны байшингийн дундын өмчлөлийн эд хөрөнгийн тухай хуулийн 9 дүгээр зүйлийн 9.2, 9.5 дахь хэсэгт заасан хувь хэмжээнд хүрсэн гэж үзнэ.
3.в. Хариуцагч тал нь “дундын өмчлөлийн эд хөрөнгийн ашиглалтын хувьсах зардал нь анхдугаар хурлын тэмдэглэл болон тогтоолд зөрүүтэй тусгагдсан” гэж тайлбарлаж байх боловч Иргэний хуулийн 147 дугаар зүйлийн 147.2, 147.3 дахь хэсэгт дундын өмчлөлийн зүйлийн засвар үйлчилгээ, зайлшгүй зардлыг санхүүжүүлэхэд сууц өмчлөгчийн өмчилж буй орон сууцны тоо, талбайн хэмжээг харгалзах агуулгатай зохицуулсан байх тул “1 м.кв тутам 650 төгрөгөөр тооцох”-оор шийдвэрлэсэн анхдугаар хурлын тогтоолыг үндэслэн нэхэмжлэгч нэхэмжлэлийн шаардлагаа тодорхойлсныг буруутгах боломжгүй.
3.г. Хариуцагч нь “СӨХ-ны Удирдах зөвлөл, Хяналтын зөвлөлийн хамтарсан хурлын 2020 оны 05 сарын 22-ны 00/00 тоот тогтоол, Удирдах зөвлөлийн 2021 оны 06 сарын 20-ны өдрийн 00/00 тоот тогтоолоор СӨХ-ны төлбөрийн хэмжээг өөрчилсөн нь буруу” гэж тайлбарлаж байх боловч тухайн үед өөрөө зөвшөөрч, 2020 оны 05 сарын 22-ны өдрийн 00/00 тоот тогтоолд Хяналтын зөвлөлийн гишүүний хувиар гарын үсгээ зурсан байна.
Түүнчлэн, хариуцагч нь нэхэмжлэлийн шаардлагыг зөвшөөрөхгүй байгаа нэг үндэслэлээ “СӨХ-ны төлбөр нь дундын өмчлөлийн зүйлийн ашиглалт, засвар үйлчилгээний зардлаас давсан” гэж тайлбарлаж байх боловч уг тайлбараа баримтаар нотлоогүйгээс гадна өмнө дурдсан Удирдах зөвлөл, Хяналтын зөвлөлийн 2020 оны 00/00 тоот тогтоол, Удирдах зөвлөлийн 2021 оны 00/00 тоот тогтоолоор тус тус 2019 оны бүх гишүүдийн хурлаас тогтоосон СӨХ-ны төлбөрийг “бууруулж” шийдвэрлэсэн, энэ нь сууц өмчлөгчдийн эрх ашигт сөргөөр нөлөөлөхгүй тул хариуцагчийн дээрх татгалзлыг үндэслэлгүй гэж үзэв.
Нэхэмжлэгч тал нь уг бууруулсан дүнгээр холбогдох цаг хугацааны СӨХ-ны төлбөрийг тооцож, нэхэмжлэлийн шаардлагын үнийн дүнг тодорхойлсон болохыг дурдах нь зүйтэй.
4. Сууц өмчлөгчдийн холбооны эрх зүйн байдал, нийтийн зориулалттай орон сууцны байшингийн дундын өмчлөлийн эд хөрөнгийн тухай хуулийн 12 дугаар зүйлийн 12.1 дэх хэсэгт “Бүх гишүүдийн хурлын чөлөөт цагт холбооны өдөр тутмын үйл ажиллагааг холбооны дүрэмд заасан эрх хэмжээ, удирдах зөвлөлтэй байгуулсан гэрээний хүрээнд гүйцэтгэх захирал эрхэлнэ” гэж, мөн зүйлийн 12.4.2-т гүйцэтгэх захирал нь “...орон сууцны хэвийн байдлыг хангах талаар үйлчилгээний мэргэжлийн байгууллагатай гэрээ байгуулах, биелэлтийг хангуулах” эрхтэй гэж заасан байх тул тус СӨХ-ны гүйцэтгэх захирал нь бусадтай “Харуул хамгаалалтын гэрээ” байгуулсныг буруутгах боломжгүй.
4.а. Сууц өмчлөгч буюу хариуцагч нь тус СӨХ-ны үйл ажиллагаатай холбоотой асуудлыг Сууц өмчлөгчдийн холбооны эрх зүйн байдал, нийтийн зориулалттай орон сууцны байшингийн дундын өмчлөлийн эд хөрөнгийн тухай хуулийн 8 дугаар зүйлийн 8.3 дахь хэсэгт “Ээлжит бус хурлыг удирдах болон хяналтын зөвлөл, гүйцэтгэх захирлын шийдвэрээр буюу бүх гишүүдийн гуравны нэгээс доошгүй хувийн санаачилгаар хуралдуулна” гэж заасны дагуу хуралдуулахыг шаардах, 13 дугаар зүйлийн 13.1.4-т “засвар, үйлчилгээний хөлс, зардал үндэслэлтэй эсэхийг холбогдох байгууллагад тавьж шийдвэрлүүлэх” гэж заасны дагуу шийдвэрлүүлэх эрх нь нээлттэй юм.
5. Дээрх үндэслэлээр анхан шатны шүүхийн шийдвэрийг хэвээр үлдээж, хариуцагч болон түүний өмгөөлөгчийн гаргасан давж заалдах гомдлыг хангахгүй орхих нь зүйтэй гэж давж заалдах шатны шүүх бүрэлдэхүүн тогтов.
Иргэний хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 167 дугаар зүйлийн 167.1.1-т заасныг удирдлага болгон ТОГТООХ нь:
ДАРГАЛАГЧ ШҮҮГЧ Ц.ИЧИНХОРЛОО
ШҮҮГЧИД Г.ДАВААДОРЖ
Д.НЯМБАЗАР
мөн