| Шүүх | Ховд аймаг дахь сум дундын анхан шатны шүүх /Иргэний хэрэг/ |
|---|---|
| Шүүгч | Сайнбаярын Оюунжаргал |
| Хэргийн индекс | 153/2019/00496/и |
| Дугаар | 00002 |
| Огноо | 2019-12-24 |
| Маргааны төрөл | Хөдөлмөрийн хуулиар бусад, |
Ховд аймаг дахь сум дундын анхан шатны шүүх /Иргэний хэрэг/ийн Шийдвэр
2019 оны 12 сарын 24 өдөр
Дугаар 00002
| 2019 оны 12 сарын 24 өдөр | Дугаар 153/ШШ2020/00002 | ******* сум |
МОНГОЛ УЛСЫН НЭРИЙН ӨМНӨӨС
******* аймаг дахь сум дундын Иргэний хэргийн анхан шатны шүүхийн шүүх хуралдааныг шүүгч С.Оюунжаргал даргалж, т******* шүүхийн шүүх хуралдааны танхимд нээлттэй явуулсан хуралдаанаар
Нэхэмжлэгч: ******* аймгийн ******* сумын Ц багийн .... айлын ******* сууцны ... тоотод оршин суух, Г овогт Б-н Т //-ийн нэхэмжлэлтэй,
Хариуцагч: ******* аймгийн ******* сумын ******* багт байрлах, ******* аймгийн ******* ******* ******* ******* ******* ******* //-д холбогдох,
******* аймгийн ******* ******* ******* ******* ******* ******* газрын даргын 2019 оны 9 дүгээр сарын 25-ны өдрийн Б/42 дугаар тушаалыг хүчингүй болгуулах, урьд эрхэлж байсан хөдөлмөрийн аюулгүй байдал, эрүүл асуудал хариуцсан *******илтны *******илд эгүүлэн тогтоолгох, *******илгүй байсан хугацааны дунд******* цалин хөлстэй тэнцэх олговор гаргуулах, *******илгүй байсан хугацааны нийгмийн даатгал болон эрүүл мэндийн даатгалын шимтгэлийг нөхөн тооцуулж, дэвтэрт бичилт хийлгэхийг даалгах тухай нэхэмжлэлийг 2019 оны 10 дугаар сарын 10-ны өдөр хүлээн авч, 2019 оны 10 дугаар сарын 17-ны өдөр 153/2019/00496/и дугаар индекстэй иргэний хэрэг үүсгэн хянан хэлэлцэв.
Шүүх хуралдаанд: Шүүх хуралдааны нарийн бичгийн дарга Л.Мөнхцоож, нэхэмжлэгчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч Б.М, хариуцагчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч М.Эрдэнэ-Оюун нар оролцов.
ТОДОРХОЙЛОХ нь:
Нэхэмжлэгч Б.Т шүүхэд гаргасан нэхэмжлэлдээ болон түүний итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч Б.М шүүх хуралдаанд гаргасан тайлбартаа: Нэхэмжлэгч нь ...******* аймгийн ******* ******* ОНӨААТҮГ-ын даргын 2019 оны 9 дүгээр сарын 25-ны өдрийн Б/42 дугаартай Б.Т-гийн хөдөлмөрийн гэрээг цуцалсан тушаалыг хүчингүй болгуулах, урьд эрхэлж байсан хөдөлмөрийн аюулгүй байдал, эрүүл асуудал хариуцсан *******илтны *******илд эгүүлэн тогтоолгох, *******илгүй байсан хугацааны дунд******* цалин хөлстэй тэнцэх хэмжээний цалин олговор гаргуулах, *******илгүй байсан хугацааны нийгмийн болон эрүүл мэндийн даатгалын дэвтэрт бичилт хийлгэхийг даалгах тухай нэхэмжлэл гаргасан.
******* аймгийн ******* ******* ОНӨААТҮГ даргын 2019 оны 9 дүгээр сарын 25-ны өдрийн Б/42 дугаартай тушаалын 1 дэх заалтаар Хөдөлмөрийн тухай хуулийн 40 дүгээр зүйлийн 40.1.1-д заасныг үндэслээд Б.Тд 2019 оны 7 дугаар сарын 26-ны өдөр *******лаас халах тухай мэдэгдэх хуудас өгч хугацаа за*******, заасан хугацаа нь ду*******сан тул үүрэгт *******лаас нь чөлөөлсөн агуулга бүхий тушаал байгаа. Уг тушаал нь Хөдөлмөрийн тухай хуулийн 40 дүгээр зүйлийн 40.1.1-д заасантай нийцэхгүй байна. Чухам Хөдөлмөрийн тухай хуулийн 40 дүгээр зүйлийн 40.1.1-д заасан аль үндэслэлээр чөлөөлсөн тухайгаа т*******гагдаагүй байна. Уг тушаалын үндэслэл болсон ******* аймгийн ИТХ-ын төлөөлөгч нарын 2019 оны 6 дугаар сарын 6-ны өдрийн 73 дугаартай тогтоолоор нэхэмжлэгчийн өмнө нь эрхэлж байсан *******лын байр нь хэвээр байгаа бөгөөд уг тогтоолыг агуулгыг харвал хавсралтаар уг бүтэц ******* тоог батлаагүй байгаа юм. Гэхдээ хавсралтаар нь бүтэц ******* тоо гээд цалингийн санг нь т*******гасан байгаа. Иймд нэхэмжлэгчийн өмнө нь эрхэлж байсан ******* тоо нь шинэ бүтэц ******* тоогоор хадгалагдаад хэвээр байна. Ажилтантай байгуулсан хөдөлмөрийн гэрээг ******* ахуй нэгж татан буугдсанаас б*******ад тохиолдолд цуцлахыг хориглоно гэдэг Хөдөлмөрийн тухай хуулийн 40 дүгээр зүйлийн 40.3-д заасан заалт зөрчигдсөн. Хөдөлмөрийн аюулгүй байдал, эрүүл асуудал хариуцсан *******илтны ******* тоо нь ******* ******* ОНӨААТҮГ зайлшгүй байх ёстой ******* тоо юм. Учир нь ******* ******* ОНӨААТҮГ т*******гай зөвшөөрлөөр үйл *******иллагаа явуулдаг аймгийн цэвэр *******ны ариутгалын *******лыг ******* нутагт хэрэгжүүлдэг ИТХ-аас байгуулагдсан юм. Энэ нь Хөдөлмөрийн эрүүл аюулгүй байдлын тухай хууль болон хөдөлмөрийн гэрээ, *******лын байрны тодорхойлолтод т*******гагдсанаар батлагд******* байгаа юм. Хөдөлмөрийн эрүүл аюулгүй байдлын тухай хуулийн 27 дугаар зүйлийн 27.2-т *******илтан *******лын байрны эрсдэл, *******илтны тоог харгалзан хөдөлмөрийн аюулгүй байдал эрүүл ахуй хариуцсан *******илтан, зөвлөл *******иллуулна гэсэн хуулийн зохицуулалттай. Мөн хуулийн 27 дугаар зүйлийн 27.6-д *******илтны ******* тооны норматив, зөвлөхийн *******иллах зөвлөмжийг асуудал эрхэлсэн төрийн захиргааны төв байгууллага батална. Монгол улсын хөдөлмөрийн сайдын А/114 дүгээр тушаалаар хөдөлмөрийн аюулгүй байдал хамгаалсан зөвлөл байгуулах, ******* тооны *******илтан *******иллуулах нормативыг баталж хэрэгжүүлдэг. Үүнд ******* нэгж байгууллагын хөдөлмөрийн аюулгүй байдлын зөвлөл байгуулах, ******* тооны *******илтан *******луулах нормативыг дор дурдсанаар баталсугай. Үйлдвэрлэл, үйлчилгээ явуулж байгаа ******* ахуй нэгж 50-100 *******илтантай бол 1 ба түүнээс дээш хөдөлмөрийн эрүүл аюулгүй байдлын *******илтантай, 100 дээш *******илтантай бол хөдөлмөрийн эрүүл аюулгүй байдлын зөвлөлтэй байна гэж заасан. Ажлын байрны эрсдэлийн төвшин ихтэй нүүрс, уурхайн *******ил, хортой нөхцөлд *******илладаг бол *******илтны тооноос хамаарахгүйгээр 1 ба түүнээс дээш хөдөлмөрийн эрүүл аюулгүй байдлын *******илтан *******иллуулна. Энэ тушаалын А, Б заалтуудын аль ч тохиолдлоор авч үзвэл ******* ******* ОНӨААТҮГ нь хөдөлмөрийн аюулгүй байдал эрүүл *******илтан авч *******иллуулах үүрэгтэй юм байна лээ. Тэгэхээр нэхэмжлэгчийн *******лын байрны талаар маш тодорхой заагаад өгчихсөн байгаа юм. Хариуцагчийн тайлбартай танилцахад ******* ******* ОНӨААТҮГ хөдөлмөрийн аюулгүй байдал эрүүл ахуй хариуцсан *******илтан *******иллуулахаар баталсан. Гэвч ******* хангамжийн *******илтнаа уг *******лын байранд авч *******иллуулж нэхэмжлэгчийг чөлөөлсөн гэж тайлбарласан. Энэ нь Хөдөлмөрийн тухай хуулийн 40 дүгээр зүйлийн 40.1.1-д заасан үндэслэл гэж тайлбарласан. Уг хуулийн ойлголт нь тухайн байгууллагад Хөдөлмөрийн аюулгүй байдал, эрүүл асуудал хариуцсан 5 *******илтан байж байгаад 1 *******илтныг чөлөөлсөн бол энэ нь ******* тоо цөөрч байна гэсэн үг. Хэрэв тухайн байгууллага т******* *******илтанг огт *******иллуулахгүй гэж үзэж байгаа тохиолдолд ******* тоо хасагдсан учраас тухайн *******илтанд нь тэтгэмжийг нь өгөөд халах ёстой. Харин ******* хангамжийн мэргэжилтэнтэй уг *******лын байрыг нэгтгэх нь Хөдөлмөрийн тухай хуулийн 40 дүгээр зүйлийн 40.1.1-д заасан зохицуулалтад хамаарахгүй ойлголт юм. Орон тоо хасагд*******, цөөрч байгаа ойлголт биш юм....Нэхэмжлэгчийг бакалаврын боловсрол байхгүй учраас хөдөлмөрийн гэрээг цуцалсан гэж бичсэн байгаа юм. Өөрөөр хэлбэл Хөдөлмөрийн тухай хуулийн 40 дүгээр зүйлийн 40.1.1-д зааснаар Б.Т нь химич мэргэжлээр төгсөөгүй гэж тайлбарлах бөгөөд энэ үндэслэл нь Хөдөлмөрийн тухай хуулийн 40 дүгээр зүйлийн 40.1.2 дахь заалттай илүү хамааралтай юм. Үнэхээр *******илдаа тэнцэхгүй байсан тохиолдолд комиссын дүгнэлт шийдвэр гарсны дараа чөлөөлөнө. Үүнд мэргэжлийн хяналтын байцаагч нар хяналт тавьж *******иллах ёстой. Ажил олгогчийн тайлбар нь хуульд нийцэхгүй байна. Тушаалд баримталсан хууль нь тушаалтайгаа нийцэхгүй байна....Гэтэл ******* хангамжийн химич гэдэг *******лын байранд нэгтгээд нэхэмжлэгчийн *******лын байранд өөр хүн *******иллуулж байгаа нь өөрөө хууль зөрчсөн зүйл юм. Иймд нэхэмжлэлийн шаардлагыг бүхэлд нь ханг******* шийдвэрлэж өгнө үү....Нэхэмжлэгч Б.Т хөдөлмөрийн аюулгүй байдлын талаар их сургууль төгсөөгүй, ******* хангамжийн химичийн мэргэжил эзэмшээгүй гэдэг нь Хөдөлмөрийн тухай хуулийн 40 дүгээр зүйлийн 40.1.1-д заасан үндэслэл биш юм....2019 оны 9 дүгээр сарын 26-ны өдрөөс эхлээд 2019 оны 12 дугаар сарын 24-ний өдрийг ду*******тал 2 сар 28 хоног гэж тооцсон. Өнөөдрийг ду*******талх тооцоогоор 1,774,665 төгрөг болсон. Энэ мөнгийг ******* ******* ОНӨААТҮГ-аас гаргуулж нэхэмжлэгч Б.Тд олгуулах....Нэхэмжлэгч 2019 оны 6 сард амраад 7 сард *******илдаа орсон гэж хэлсэн....Нэхэмжлэгчийг анх ******* аймгийн ******* ******* ОНӨААТҮГ-ын даргын 2016 оны 12 дугаар сарын 16-ны өдрийн Б/63 дугаартай тушаалаар хөдөлмөрийн аюулгүй байдал, эхүүл асуудал хариуцсан *******илтнаар туршилтын хугацаанд гэж томилогдож байсан. Байнгын *******лын байранд хугацаагүйгээр хөдөлмөрийн гэрээ байгуулсан....гэв.
Хариуцагчийн төлөөлөгч Т.Б шүүхэд болон түүний итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч М.Эрдэнэ-Оюун шүүх хуралдаанд гаргасан тайлбартаа:Б.Тг *******лаас чөлөөлсөн нь шүүхэд маргаан үүсэхээр асуудал гэж хариуцагч ойлгоогүй. Б.Т нь асуудлыг ойлгож *******иллах боломжгүй гэдгээ хүлээн зөвшөөрч тушаал гаргахдаа *******лын байр нэгтгэгдсэн гэж битгий бичээрэй би *******илгүйдлийн тэтгэмж авмаар байна гэдэг байдлаар тушаал бичүүлсэн. Үүнд шүүхэд хандахгүй гэж байтал намайг шүүхэд ханд б*******ад зүйлийг нь бид нар хийнэ гэсэн хувийн сэдэлтэй хүмүүсийн үгэнд орж шүүхэд хандсан гэдэг зүйлийг хүний нөөцөд ярьсан байсан. Б.Т нь хөдөлмөрийн эрүүл асуудал хариуцсан *******лын байранд эргэн орох хүсэл сонирхол байхгүй юм. Ус хангамжийн химич, хөдөлмөрийн аюулгүй байдал эрүүл асуудал хариуцсан ******* тоонд Б.Т шаардлага хангаагүй. Б.Т дээд боловсрол эзэмшээгүй, 2,3 гэрчилгээг нотлох баримтаар гарг******* өгсөн боловч тухайн ******* тоонд эргэн *******иллах боломжгүй хүн юм. Тухайн ******* тоонд *******иллах шаардлага хангаагүй хүн юм. Б.Т нь шүүхэд маргаан гаргасан асуудал байгаагүй....Хариуцагчид хэлсэн тайлбараа хүний нөөц нь хариуцаад явах байх. Иймд шүүхэд албан ёсоор энэ талаар хэлж байна. Хөдөлмөрийн гэрээг цуцлах нь Хөдөлмөрийн тухай хуулийн 40 дүгээр зүйлд заасан аль нэг үндэслэлийг баримталсан байна гэдэг зохицуулалттай. Иймд Хөдөлмөрийн тухай хуулийн 40 дүгээр зүйлд заасан аль нэг үндэслэлийг баримталсан байх ёстой. Б.Тгийн *******лын байр нэгтгэгдэж байгаа ойлголт нь ******* тоо цөөрсөн, хасагдсан гэх ойлголт байхгүй. Тухайн байгууллагын ******* тоо 10 хүнээр цөөрсөн бөгөөд Б.Тгийн ******* тоо цөөрсөн. Ингэхдээ Хөдөлмөрийн тухай хуулийн 40 дүгээр зүйлийг 40.1.1-д заасан үндэслэлийг баримталсан. Б.Т нь 2019 оны 7 дугаар сарын 26-ны өдөр мэдэгдэх хуудсаа хүлээж авсан. Мэдэгдэх хуудсаа хүлээж аваад 9 дүгээр сард *******лаасаа чөлөөлөгдсөн бөгөөд мэдэгдэх хуудсаа хүлээж аваад гомдол гаргах эрх байсан боловч Б.Т нь гомдол гаргаагүй. Ингээд байж байгаад тушаал гарсны дараа шүүхэд хандсан. Б.Тгийн мэргэшүүлэх сургалтын 2, 3 удаагийн дотоодын сургалтууд улс төр, нийгэм судлал гэсэн боловсролтой болохоос дипломын боловсролтой биш юм. Эдгээр сургалт нь 45 хоногийн сургалтаар олгогддог боловсрол бөгөөд дипломын боловсрол байхгүй. Усан хангамжийн химичийн чиг үүрэг нь хөдөлмөрийн аюулгүй байдал эрүүл асуудал хариуцсан *******лын чиг үүргийг хамтад нь хийх боломжтой учраас нэгтгэгдэж *******илл******* байна. Б.Тгийн хувьд эдгээр мэргэжлүүдийн аль алинаар нь төгсөөгүй. Боловсролын хувьд үнэхээр шаардлага хангаагүй....Нийт 70 *******илтантай байж байгаад 10 *******илтан нь чөлөөлөгдсөн. Хий ******* тоон дээр олон хүн *******илл******* байгаа нь хүндрэл үүсгэж байна. Улсын төсвөөс биш ******* ******* төсвөөс цалинждаг тул илүүдэл ******* тоонуудыг хассан....Хөдөлмөрийн тухай хуулийн 40 дүгээр зүйлийн 40.1.1-д заасныг баримталж *******лаас чөлөөлсөн тохиолдолд *******лаас чөлөөлсөн нь хууль зүйн үндэслэлгүй байна гэж маргах үндэслэл байхгүй. Иймд нэхэмжлэлийн шаардлагыг бүхэлд нь хэрэгсэхгүй болгож өгнө үү. Өмнө нь *******илл******* байсан *******илд эгүүлэн тогтоох боломжгүй, нийгмийн даатгалын дэвтэрт нөхөн бичилт хийх боломжгүй. Уг тушаал нь үндэслэл бүхий гарсан тушаал тул нэхэмжлэлийн шаардлагыг хэрэгсэхгүй болгож өгнө үү....Ажилтны тоог цөөрүүлсэн гэдэг үндэслэлээр марг******* байна....******* аймгийн ИТХ-ын тэргүүлэгчдийн хуралдаанаас төсвийг хэлэлцэж баталдаг. Өмнө нь хийгдэж байсан *******лын хүрээнд төсвийг данхайлгасан байна. Орон тоогоо хасах хэрэгтэй гээд хариуцагч байгууллагын ******* тоог 10 *******илтнаар ******* тоог цөөрүүлнэ гэсэн шаардлага тавиад үүнтэй холбоотойгоор ******* тоогоо батлуулахдаа 10 ******* тоогоо хас******* батлуулсан....Одоо *******ан хангамжийн химич, хөдөлмөрийн аюулгүй байдал эрүүл ахуйч гээд нэг хүн хавсарч хийж байгаа. Гэхдээ *******ил хавсарсаны нэмэгдэл гэж байхгүй *******илл******* байгаа... Б.Тгийн хувьд боловсролын хувьд шаардлага хангаагүй....Нэхэмжлэгчийн нэхэмжлэлийн шаардлагыг бүхэлд нь хүлээн зөвшөөрөхгүй байгаа. Б.Тгийн тушаал хууль зүйн үндэслэлтэй гарсан. Иймд тушаал хүчингүй болно гэж үзэхгүй байгаа учраас *******илгүй байсан хугацааны цалинг гаргуулах нэхэмжлэлийн шаардлагыг бүхэлд нь хүлээн зөвшөөрөхгүй байгаа....Тухайн байгууллагын *******илчдыг арваар цөөрүүлсэн. Ингээд боломжтой байх ёстой *******луудаа хо*******д нь нэгтгэсэн юм. Иймд нэхэмжлэлийн шаардлагыг бүхэлд нь хэрэгсэхгүй болгож өгнө үү....гэв.
Шүүх хуралдаанаар зохигчийн тайлбар, хавтаст хэрэгт авагдсан бичгийн нотлох баримтуудыг шинжлэн судлаад
ҮНДЭСЛЭХ нь:
Нэхэмжлэгч Б.Т нь ******* аймгийн ******* ******* ******* ******* ******* ******* т холбогдуулан ******* аймгийн ******* ******* ******* ******* ******* ******* газрын даргын 2019 оны 9 дүгээр сарын 25-ны өдрийн Б/42 дугаар тушаалыг хүчингүй болгуулах, урьд эрхэлж байсан хөдөлмөрийн аюулгүй байдал, эрүүл асуудал хариуцсан *******илтны *******илд эгүүлэн тогтоолгох, *******илгүй байсан хугацааны дунд******* цалин хөлстэй тэнцэх олговор гаргуулах, *******илгүй байсан хугацааны нийгмийн даатгал болон эрүүл мэндийн даатгалын шимтгэлийг нөхөн тооцуулж, дэвтэрт бичилт хийлгэхийг даалгах тухай шаардлага бүхий нэхэмжлэлийг т******* шүүхэд гарг*******ээ.
Шүүх хуралдаанд нэхэмжлэгчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч Б.М нь *******илгүй байсан хугацааны дунд******* цалин хөлстэй тэнцэх олговор гаргуулах тухай шаардлагыг хариуцагч байгууллагаас 2019 оны 9 дүгээр сарын 26-ны өдрөөс 2019 оны 12 дугаар сарын 24-ний өдрийг ду*******тал *******илгүй байсан хугацааны дунд******* цалин хөлстэй тэнцэх олговор 1,774,665 төгрөгийг гаргуулан Б.Тд олгуулах гэж тодруулав.
Нэхэмжлэгч нь *******лаас чөлөөлсөн тухай ******* аймгийн ******* ******* ******* ******* ******* ******* газрын даргын 2019 оны 9 дүгээр сарын 25-ны өдрийн Б/42 дугаартай тушаалыг эс зөвшөөрч 2019 оны 10 дугаар сарын 10-ны өдөр шүүхэд нэхэмжлэл гаргасан нь Хөдөлмөрийн тухай хуулийн 129 дүгээр зүйлийн 129.2-т заасныг зөрчөөгүй байна.
Нэхэмжлэгчийн нэхэмжлэлийг хариуцагчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч М.Эрдэнэ-Оюун эс зөвшөөрч ....Б.Т-гийн *******лын байр нэгтгэгдсэн,...тухайн байгууллагын *******илтны тоог цөөрүүлсэн,...нэгтгэгдсэн албан тушаалд нэхэмжлэгч нь боловсролын хувьд шаардлага хангаагүй.... гэх үндэслэлээр хөдөлмөрийн гэрээг цуцалсан гэж мэтгэлцсэн болно.
Нэхэмжлэгч Б.Т нь ******* аймгийн ******* ******* ******* ******* ******* ******* газрын даргын 2016 оны 12 дугаар сарын 16-ны өдрийн Б/63 дугаартай тушаалаар хөдөлмөрийн аюулгүй байдал, эрүүл асуудал хариуцсан *******илтнаар *******илл******* байсан болох нь ******* аймгийн ******* ******* ******* ******* ******* ******* газрын даргын 2016 оны 12 дугаар сарын 16-ны өдрийн Б/63 дугаартай тушаалын нотариатаар гэрчлүүлсэн хуулбар, нэхэмжлэгчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч, хариуцагчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч нарын шүүх хуралдаанд гаргасан тайлбар зэргээр тогтоогдов. /хх-ийн 3 дугаар тал/
Б.Тг 2019 оны 7 сарын 26-ны өдөр *******лаас чөлөөлөгдөх болсон тухай мэдэгдэх хуудас өгч заасан хугацаа нь ду*******сан гэх үндэслэлээр хөдөлмөрийн гэрээг 2019 оны 9 дүгээр сарын 26-ны өдрөөр тасалбар ду*******гавар болгон үүрэгт *******лаас чөлөөлсөн болох нь ******* аймгийн ******* ******* ******* ******* ******* ******* газрын даргын 2019 оны 9 дүгээр сарын 25-ны өдрийн Б/42 дугаартай Б.Т-гийн хөдөлмөрийн гэрээ цуцалж, *******лаас нь чөлөөлөх тухай тушаалын нотариатаар гэрчлүүлсэн хуулбараар тогтоогдож байна. /хх-ийн 4 дүгээр тал/
Ажил олгогч нь нэхэмжлэгчид 2019 оны 7 дугаар сарын 25-ны өдөр *******лаас халагдах тухай мэдэгдэх хуудас өгсөн, нэхэмжлэгч нь 2019 оны 9 дүгээр сарын 26-ны өдөр *******лаа хүлээлгэн өгсөн талаар талууд маргаагүй.
Хариуцагчийн төлөөлөгч Т.Б нь нэхэмжлэгч Б.Т-г *******лаас чөлөөлсөн үндэслэлээ ....******* аймгийн Иргэдийн төлөөлөгчдийн хурлын Тэргүүлэгчдийн 2019 оны 6 сарын 06-ны өдрийн 73 дугаар тогтоолын хавсралтаар ******* аймгийн НААҮ-ний ******* ******* ОНӨААТҮГазрын 2019 оны ******* тоо, бүтцээр Усан хангамжийн химич, Хөдөлмөрийн аюулгүй байдал, эрүүл *******илтны ******* тоо нэгтгэгдсэн. Б.Тамир нь химич мэргэжлээр төгсөөгүй, хөдөлмөрийн аюулгүй байдал, эрүүл *******илтнаар бакалаврын боловсрол байхгүй учраас *******иллах боломжгүй.... гэх тайлбарыг ирүүлсэн болно.
******* аймгийн ******* ******* ******* ******* ******* ******* газрын дарга нь 2019 оны 9 дүгээр сарын 25-ны өдөр Б/42 дугаартай тушаал гарг*******, Б.Т-тай байгуулсан хөдөлмөрийн гэрээг 2019 оны 9 дүгээр сарын 26-ны өдрөөр тасалбар болгон, үүрэгт *******лаас чөлөөлөхдөө Хөдөлмөрийн тухай хуулийн 40 дүгээр зүйлийн 40.1.1, байгууллагын дотоод журмын 3 дугаар зүйлийн 3.8 дахь заалт, Аймгийн Иргэдийн төлөөлөгчдийн хурлын Тэргүүлэгчдийн 2019 оны 6 сарын 06-ны өдрийн 73 тоот тогтоолоор батлагдсан ******* тоо бүтцийг т******* т******* үндэслэжээ.
Ажил олгогч нь *******илтантай хөдөлмөрийн аюулгүй байдал, эрүүл асуудал хариуцсан *******илтны албан тушаалд 2017 оны 6 дугаар сарын 12-ны өдөр хугацаагүй Хөдөлмөрийн гэрээ байгуулжээ. /хх-ийн 5-6 дугаар тал/
Нэхэмжлэгч нь ******* аймгийн ******* ******* ******* ******* ******* ******* т хөдөлмөрийн аюулгүй байдал, эрүүл асуудал хариуцсан *******илтны *******лыг эрхэлж байсан байхад ******* аймгийн ******* ******* ******* ******* ******* ******* газрын даргын 2019 оны 9 дүгээр сарын 25-ны өдрийн Б/42 дугаартай Б.Т-гийн хөдөлмөрийн гэрээ цуцалж, *******лаас нь чөлөөлөх тухай тушаалд нэхэмжлэгчийг хөдөлмөр аюулгүй *******илгаа эрүүл *******илтны үүрэгт *******лаас чөлөөлсөн нь буруу байна.
Мөн *******ил олгогч нь Б.Т Хөдөлмөрийн тухай хуулийн 40 дүгээр зүйлийн 40.1.1-д заасан ******* нэгж, байгууллага болон түүний салбар, нэгж татан буугдсан, ******* тоо хасагдсан, эсхүл *******илтны тоог цөөрүүлсэн зэрэг үндэслэлүүдээс аль үндэслэлээр нь *******лаас чөлөөлснөө ******* аймгийн ******* ******* ******* ******* ******* ******* газрын даргын 2019 оны 9 дүгээр сарын 25-ны өдрийн Б/42 дугаартай тушаалд т*******гаагүй.
Шүүх хуралдаанд хариуцагчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч нь ...*******илтны тоог цөөрүүлсэн... гэх үндэслэлээр нэхэмжлэгчийг *******лаас чөлөөлсөн гэж тайлбарлав.
Хөдөлмөрийн тухай хуулийн 40 дүгээр зүйлийн 40.1.1-д заасан *******илтны тоог цөөрүүлэх гэдэгт *******ил, албан тушаалын нэг ижил ******* тооноос тодорхой тоогоор багасахыг ойлгоно.
******* аймгийн ******* ******* ******* ******* ******* ******* нь 1 хөдөлмөрийн аюулгүй байдал, эрүүл асуудал хариуцсан *******илтны ******* тоотой байсан болох нь хариуцагчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгчийн тайлбараар тогтоогдож байх бөгөөд 1 байсан *******ил, албан тушаал нь өөр *******ил, албан тушаалтай нэгтгэгдсэн гэх тайлбар нь *******илтны тоог цөөрүүлсэн гэх үндэслэлд хамаарахгүй.
Иймээс *******ил олгогч нь *******илтны тоог цөөрүүлсэн гэх үндэслэлээр нэхэмжлэгчийг *******лаас чөлөөлсөн нь Хөдөлмөрийн тухай хуулийн 40 дүгээр зүйлийн 40.1.1-д заасантай нийцэхгүй байна.
Хариуцагчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч М.Эрдэнэ-Оюун нь шүүх хуралдаанд ....******* аймгийн Иргэдийн төлөөлөгчдийн хурлын Тэргүүлэгчдийн 2019 оны 6 дугаар сарын 06-ны өдрийн 73 дугаартай тогтоолын хавсралтаар хариуцагч байгууллагын бүтэц ******* тоог баталж, нэхэмжлэгчийн албан тушаалыг *******ан хангамжийн химич гэсэн албан тушаалтай нэгтгэсэн.... гэж тайлбарлав.
******* аймгийн Иргэдийн төлөөлөгчдийн хурлын Тэргүүлэгчдийн 2019 оны 6 дугаар сарын 06-ны өдрийн 73 дугаартай Төлөвлөгөө батлах тухай тогтоолын 1 дэх заалтаар хариуцагч байгууллагын 2019 оны үйл *******иллагааны орлогын доод, зарлагын дээд хязгаар, цалингийн сан, ашгийг т******* т******* баталж, 2 дахь заалтаар хариуцагч байгууллагын 2019 оны үйл *******иллагааны санхүүгийн төлөвлөгөөг баталж, мөрдүүлэх, биелэлтэд хяналт тавихыг, байууллагын орлогыг нэмэгдүүлэн хөрөнгө, санхүүгийн үр ашгийг дээшлүүлж *******иллахыг холбогдох эрх бүхий этгээдүүдэд үүрэг болгожээ. /хх-ийн 77 дугаар тал/
Дээрх тогтоолоор хариуцагч байгууллагын бүтэц ******* тоог баталаагүй, уг тогтоолд хавсралтаар баталсан зүйл байхгүй байхад Аймгийн ИТХ-ын Тэргүүлэгчдийн 2019 оны 6 дугаар сарын 06-ны өдрийн 73 дугаар тогтоолын хавсралт гэх бичвэртэй баримт байгаа нь ойлгомжгүй байна.
Түүнчлэн *******ил олгогч нь нэхэмжлэгчийг химич мэргэжилгүй, дээд боловсролгүй гэх үндэслэлээр *******лаас чөлөөлөх үндэслэл болгосон нь Хөдөлмөрийн тухай хуулийн 40 дүгээр зүйлийн 40.1.1-д заасан үндэслэлд хамаарахгүй юм.
Хариуцагчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч М.Эрдэнэ-Оюун нь шүүх хуралдаанд ....Б.Т нь асуудлыг ойлгож *******иллах боломжгүй гэдгээ хүлээн зөвшөөрч тушаал гаргахдаа *******лын байр нэгтгэгдсэн гэж битгий бичээрэй би *******илгүйдлийн тэтгэмж авмаар байна гэдэг байдлаар тушаал бичүүлсэн....Б.Т нь хөдөлмөрийн эрүүл асуудал хариуцсан *******лын байранд эргэн орох хүсэл сонирхол байхгүй... гэж тайлбарлах боловч үүнтэй холбоотой нотлох баримтыг шүүхэд гарг******* өгөөгүй байна.
Хариуцагчийн төлөөлөгч, түүний итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч нар нь Иргэний хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 25 дугаар зүйлийн 25.2.2-т зааснаар хэргийн оролцогч нь шүүхэд гаргасан нэхэмжлэлийн шаардлага, түүнийг үгүйсгэх, татгалзах үндэслэл, тайлбар түүнтэй холбоотой баримтыг өөрөө нотлох, нотлох баримтыг цуглуулах, гарг******* өгөх үүрэгтэй бөгөөд мөн хуулийн 38 дугаар зүйлийн 38.1-д зааснаар хариуцагчийн төлөөлөгч нь татгалзлын үндэс болж байгаа байдлын талаархи нотлох баримтаа өөрөө гарг******* өгөх, цуглуулах үүргээ хэрэгжүүлээгүй байна.
Иймд ******* аймгийн ******* ******* ******* ******* ******* ******* газрын даргын 2019 оны 9 дүгээр сарын 25-ны өдрийн Б/42 дугаартай Б.Т-гийн хөдөлмөрийн гэрээ цуцалж, *******лаас нь чөлөөлөх тухай тушаалыг хүчингүй болгож, нэхэмжлэгчийг ******* аймгийн ******* ******* ******* ******* ******* ******* газрын хөдөлмөрийн аюулгүй байдал, эрүүл асуудал хариуцсан *******илтны *******илд эгүүлэн тогтоох нь зүйтэй гэж үзлээ.
Нэхэмжлэгчийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч Б.М нь 2019 оны 9 дүгээр сарын 26-ны өдрөөс 2019 оны 12 дугаар сарын 24-ний өдрийг ду*******тал *******илгүй байсан хугацааны дунд******* цалин хөлстэй тэнцэх олговор 1,774,665 төгрөгийг хариуцагчаас гаргуулан нэхэмжлэгчид олгуулахаар нэхэмжилжээ.
Нийгмийн хамгаалал, хөдөлмөрийн сайдын 2005 оны 5 дугаар сарын 05-ны өдрийн 55 дугаартай тушаалаар батлагдсан Дунд******* цалин хөлс тодорхойлох журам-ын 7.а.д "... *******лаас буруу халсан буюу шилжүүлсэн үеийн дунд******* цалин хөлсийг тодорхойлохдоо тухайн *******илтны сүүлийн 3 сарын дунд******* цалин хөлсөөр тодорхойлно" гэж заасан ба нэхэмжлэгч нь 2019 оны 6, 7 дугаар сард ээлжийн амралттай байсан байх бөгөөд *******илтны дунд******* цалин хөлсийг сүүлийн 3 сараар тооцох боломжгүй байна.
Иймээс нэхэмжлэгчийн 2019 оны 7, 8 авсан цалин хөлсийг тухайн *******илласан хоногт хуваан нэг өдрийн цалин хөлсийг тооцох нь зүйтэй гэж үзлээ. /2019 оны 7 дугаар сар 501,500 төгрөг + 8 дугаар сар 590,000 төгрөг = 1,091,500 төгрөг / 2 сар = 545,750 төгрөг / 19.5 хоног = 1 өдрийн 27,987 төгрөг х *******лын 62 хоног = 1,735,194 төгрөг/, /дунд******* хоногийг тооцоход: 2019 оны 7 сард *******лын 17 хоног + 8 сард *******лын 22 хоног = 39 хоног / 2 = 19.5 хоног/. /хх-ийн 44 дүгээр тал/
Хариуцагчаас *******илгүй байсан хугацааны дунд******* цалин хөлстэй тэнцэх олговор 1,735,194 төгрөгийг гаргуулан нэхэмжлэгч Б.Т-д олгож, нэхэмжлэлийн шаардлагаас 39,471 төгрөгийг хэрэгсэхгүй болгохоор тогтов.
Иймд ******* аймгийн ******* ******* ******* ******* ******* ******* газрын даргын 2019 оны 9 дүгээр сарын 25-ны өдрийн Б/42 дугаартай Б.Т-гийн хөдөлмөрийн гэрээ цуцалж, *******лаас нь чөлөөлөх тухай тушаалыг хүчингүй болгож, Б.Т ******* аймгийн ******* ******* ******* ******* ******* ******* газрын хөдөлмөрийн аюулгүй байдал, эрүүл асуудал хариуцсан *******илтны *******илд эгүүлэн тогтоож, хариуцагчаас *******илгүй байсан хугацааны дунд******* цалин хөлстэй тэнцэх олговор 1,735,194 төгрөгийг гаргуулж нэхэмжлэгчид олгон, нэхэмжлэлийн шаардлагаас 39,471 төгрөгийг хэрэгсэхгүй болгож, нэхэмжлэгчийн *******илгүй байсан хугацааны нийгмийн даатгалын шимтгэл болон б*******ад татварыг суутган, нийгмийн даатгалын болон эрүүл мэндийн дэвтэрт зохих бичилт хийхийг хариуцагчид даалгахаар шийдвэрлэв.
Нэхэмжлэгч нь Улсын тэмдэгтиийн хураамжийн тухай хуулийн 41 дүгээр зүйлийн 41.1.5-д зааснаар улсын тэмдэгтийн хураамжаас чөлөөглөгддөг болохыг дурьд*******, *******ил олгогчийн санаачилгаар *******лаас буруу халсан тухай *******илтны гомдол нь эд хөрөнгийн б******* үнэлэх боломжгүй нэхэмжлэл болон гомдлоор авч хэлэлцэх хэрэгт хамаарах бөгөөд зөвхөн нэхэмжлэгч улсын тэмдэгтийн хураамж төлөхөөс чөлөөлөгддөг ба хариуцагчаас т******* гомдолд төлөх улсын тэмдэгтийн хураамж 70,200 төгрөг, нэхэмжлэгчийн *******илгүй байсан хугацааны дунд******* цалин хөлстэй тэнцэх олговор 1,735,194 төгрөгт ногдох улсын тэмдэгтийн хураамж 42,713 төгрөг, нийт 112,913 төгрөгийг гаргуулж улсын орлогод оруулах нь зүйтэй байна.
Иргэний хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 115 дугаар зүйлийн 115.1, 115.2.2, 116, 118 дугаар зүйлүүдэд заасныг удирдлага болгон
ТОГТООХ нь:
1.Хөдөлмөрийн тухай хуулийн 128 дугаар зүйлийн 128.1.2-т зааснаар ******* аймгийн ******* ******* ******* ******* ******* ******* газрын даргын 2019 оны 9 дүгээр сарын 25-ны өдрийн Б/42 дугаартай Б.Т-гийн хөдөлмөрийн гэрээ цуцалж, *******лаас нь чөлөөлөх тухай тушаалыг хүчингүй болгож, нэхэмжлэгч овд аймгийн ******* ******* ******* ******* ******* ******* газрын хөдөлмөрийн аюулгүй байдал, эрүүл асуудал хариуцсан *******илтны *******илд эгүүлэн тогтоосугай.
2.Хөдөлмөрийн тухай хуулийн 69 дүгээр зүйлийн 69.1-д зааснаар хариуцагч ******* аймгийн ******* ******* ******* ******* ******* ******* газраас *******илгүй байсан хугацааны дунд******* цалин хөлстэй тэнцэх олговор 1,735,194 /нэг сая долоон зуун гучин таван мянга нэг зуун ерэн дөрөв/ төгрөгийг гаргуулж нэхэмжлэгч Б.Т олгож, нэхэмжлэлийн шаардлагаас 39,471 /гучин есэн мянга дөрвөн зуун далан нэг/ төгрөгийг хэрэгсэхгүй болгосугай.
3.Хөдөлмөрийн тухай хуулийн 46 дугаар зүйлийн 46.1-д зааснаар нэхэмжлэгч Б.Т-гийн *******илгүй байсан хугацааны нийгмийн даатгалын шимтгэл болон б*******ад татварыг суутган, нийгмийн даатгалын болон эрүүл мэндийн дэвтэрт зохих бичилт хийхийг хариуцагч ******* аймгийн ******* ******* ******* ******* ******* ******* т даалгасугай.
4.Иргэний хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 57 дугаар зүйлийн 57.3, Улсын тэмдэгтийн хураамжийн хуулийн 41 дүгээр зүйлийн 41.1.5-д зааснаар энэхүү нэхэмжлэл нь улсын тэмдэгтийн хураамжаас чөлөөлөгддөг болохыг дурд*******, Иргэний хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай 57 дугаар зүйлийн 57.1, Улсын тэмдэгтийн хураамжийн тухай хуулийн 7 дугаар зүйлийн 7.1.1, 7.1.2-т зааснаар хариуцагч ******* аймгийн ******* ******* ******* ******* ******* ******* газраас улсын тэмдэгтийн хураамж нийт 112,913 /нэг зуун арван хоёр мянга есөн зуун арван гурав/ төгрөгийг гаргуулж улсын орлогод оруулсугай.
5.Иргэний хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 120 дугаар зүйлийн 120.2-т зааснаар зохигч, гуравдагч этгээд, тэдгээрийн төлөөлөгч буюу өмгөөлөгч анхан шатны шүүхийн шийдвэрийг гардан авсан өдрөөс хойш 14 хоногийн дотор ******* аймгийн Эрүү, Иргэний хэргийн давж заалдах шатны шүүхэд давж заалдах гомдол гаргах эрхтэй бөгөөд Иргэний хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 119 дүгээр зүйлийн 119.4, 119.7-д зааснаар шийдвэрийг танилцуулан сонсгож, 7 хоног өнгөрснөөс хойш 14 хоногийн дотор шүүх хуралдааны оролцогч талууд шүүхэд хүрэлцэн ирж шийдвэрийг өөрөө гардан авах үүргээ биелүүлээгүй нь давж заалдах журмаар гомдол гаргах хугацааг тоолоход саад болохгүй бөгөөд шүүх хуралдаанд оролцоогүй талд шийдвэрийг гардуулснаар гомдол гаргах хугацааг тоолохыг дурдсугай.
ДАРГАЛАГЧ, ШҮҮГЧ С.ОЮУНЖАРГАЛ